Travel News har träffat bolagets Skandinavienchef Ognjen “Ogi” Zeric." I valet mellan känsla, tro på något och data väljer vi alltid data."
Secret Escapes har sitt nordiska kontor högst upp på Fiskargatan i Stockholm. Ett femtontal kvinnor trängs i ett stort kontorsrum med vidunderlig utsikt över Gamla stan, Skeppsholmen, Djurgården och Stockholms hamninlopp. Det är extra många på plats på grund av ett kvartsmöte med inresta från London och Berlin. Men ingen ser utsikten, alla i rummet tittar ner i sin dator. Männen är ute på möte.
Det är lätt att tro att deras arbetsgivare, bokningssajten Secret Escapes, är ännu en av många OTA:erna som tävlar om att leverera bästa, alltså lägsta, hotellpris och sedan när väl kunden börjat sin bokning smyga in extra avgifter så priset sakta stiger. Men det stämmer inte alls.
– Vi konkurrerar inte med dem, vi kommer in före dem, säger Secret Escapes Nordenchef Ognjen “Ogi” Zeric i det lilla konferensrummet vägg i vägg med kontoret.
– Vi är en inspirationsplats och sysslar med flash sales, alltså tidsbegränsade kampanjer.
Secret Escapes affärsidé är alltså att erbjuda riktigt bra priser på hotellrum som du INTE hittar på Booking.com och hotels.com. Det ska minst vara 20 procent under det vanliga priset, men högsta rabatt är 70 procent. Helst ska erbjudandet kännas “too good to be true”. Flash sales innebär att rabatterna kommer och går. De hotell som vill bli av med sina tomma rum ska få detta snabbt. En nyhet på sista tiden är att Secret Escapes numera också erbjuder paketresor.
Verksamheten är mycket datadriven och vissa hotell som dyker upp på den svenska sidan finns inte i London och vice versa.
– Här har vi 220 erbjudande i veckan. I London vill våra medlemmar åka på en weekend-trip utanför stan. De hotellen syns aldrig här i Sverige, säger Secret Escapes Nordenchef Ognjen “Ogi” Zeric.
Köpresan börjar i hälften av fallen med en tv-reklam. Resten av kunderna kommer in via digitala kampanjer. Målet är att få mejladresser.
– Vi skickar ut fem mejl i veckan till vissa, det låter mycket, men vi vet att mejlen öppnas och människor skickar dem vidare. Mejlen ska kännas personliga.
Secret Escapes vänder sig till människor med god inkomst som vill göra en bra deal. Främst fyr och fem stjärniga hotell listas. Texterna och bilderna på hotellen ska vara snygga och välskrivna på svenska. Namnet Secret Escapes missuppfattas ibland som en dejtingsida. Men samtidigt är det ett namn som sätter igång fantasin.
Vem kom på det?
– Ägarna hittade på namnet men processen var datadriven. I valet mellan känsla, tro på något och data väljer vi alltid data.
Vad är planen framöver?
– Vårt mål är att växa med 50 procent detta år globalt och komma närmare vårt mål en miljard euro i omsättning inom överskådlig framtid. I Tyskland har vi 7 miljoner medlemmar, de är 10 procent av befolkningen och vi fortsätter att växa. Vi ska växa organiskt och med mindre förvärv.
Secret Escapes konkurrenter är bland annat Jetsetter, Travel 200 och Mr & Mrs Smith. Trots att hotellen erbjuder låga priser brukar det ändå sluta med en bra marginal på varje gäst enligt Ognjen “Ogi” Zeric. Många gäster stannar på hotellet och äter en god middag eller tar ett spabesök eller massage.
Secret Escapes tar 20 procent i kommission på varje bokning. Många hotellägare drömmer om en värld utan OTA:er och Flash Sales.
– Det kommer aldrig att hända. De finns alldeles för många hotellvarumärken. I Sverige finns det några större kedjor som Choice och Scandic. I Tyskland är marknaden mycket mer fragmentiserad. Någon måste göra sorteringen åt kunderna. Ingen kan komma ihåg alla namn och varumärken.