Annons:

Så skapas encharterdestination

Borta är tiden då charterfolket var glada entreprenörer som i sann pionjäranda hittade pittoreska fiskebyar med ett pensionat. Nu pratas det om produktutveckling och kund-segment. Och länderna är som vilka varumärken som helst. Laddade med olika värden.

Björn Winberg är produktchef på Fritidsresor. Han far jorden runt och testar byar och småstäder och bedömer om de har ett kommersiellt värde. Han kollar hotellens kapacitet, infrastruktur och strändernas kvalité. Gillar han läget, så hamnar en ny ort i charterkatalogen med en nyhetssplash kring namnet.
– En produktchef måste ha god förmåga att utvärdera och bedöma impulser från marknaden. Eller på vanlig svenska: ha en bra magkänsla och våga följa den. Lite grann att vara ett med våra resenärer. Ha samma preferenser som de. Om jag är en ultrasnobb, så kan jag ju inte känna det som vanligt folk känner, säger han.
– Om jag däremot har rätt magkänsla och har samma krav som resenärerna då fungerar man bra som produktchef. Så den viktigaste frågan man ställer sig när man undersöker en ny ort är: Kan jag tänka mig att semestra här? Är svaret ja så funkar det också för andra. För det mesta i alla fall.
Björn Winberg berättar att om man inte är helt säker på sin magkänsla kan arrangören testa orten genom att ”smygköra” den ett tag.
– Det är inget märkvärdigt. Vi testar efterfrågan av olika resmål, precis som H&M kan testa vissa av sina kollektioner i sin affär på Hamngatan i Stockholm. Blir kläderna renrafsade från hyllor och ställningar så kör de vidare med hela satsningen.
Fritidsresor gör det främst hos genom sin specialarrangör Temaresor.
– Det var bland annat genom Temaresor som vi förstod att Sydafrika var populärt och vi kunde ta in Port Elisabeth i Fritidsresors katalog. Sedan kan man direkt säga att den inte är lanserad som mysig stad för sol- och badsemester. Vi vänder oss mer till de som vill ha upplevelser.
Björn Winberg får medhåll av sin kollega och konkurrent Patrik Marklund på My Travel. Han framhåller att det alltid krävs en noggrann bedömning av en destinations fysiska förutsättningar.
Ta till exempel Kap Verde-öarna. De har länge varit en av charterbranschens bubblare och vid olika tillfällen har myndigheterna bjudit in europeiska charterbolag för att få fart på turismen. Patrik Marklund besökte öarna 1999 och gjorde samma bedömning som många andra hade gjort före honom.
– Kap Verde-öarna är vackra, har enastående natur, vänliga människor. Men huvudön Sal, där flygplatsen ligger, har visserligen några fina stränder, men det är ungefär allt. Vi bedömde den som för innehållslös, att den skulle bli tråkig för våra resenärer.
Ön São Tiago erbjuder fina byar och läcker natur, men där är flygplatsen för liten för MyTravels flygplan. Dessutom är inte stränder och hotell tillräckligt bra.
Marklunds bedöming blev att innan MyTravel vågar satsa på Kap Verde så måste man hitta en ö med bra stränder, småstäder med restauranger och infrastrukturen måste förbättras. Det vill säga att en större flygplats byggs.
– Så här är det alltid. Många utomstående har synpunkter på varför vi inte satsar på vissa resmål, de är ju så härliga. Men vi måste göra korrekta bedömningar av infrastrukturen. Hur är vägarna? Hur långt bort ligger flygplatsen från orten? Vilken standard har hotellen? Hur är vattenkvalitén? Hur fungerar myndigheterna? Kostnadsnivån ?
Nyheter, då? Varför är det så viktigt med nya destinationer i katalogerna?
Martin Wirth är vd och produktchef på den lilla arrangören STS Solresor. Han menar att nya destinationer krävs för att kunna tillfredsställa en allt mer bortskämd och krävande publik, så kallade early adopters. Men också för att att kunna ge de trogna ”stamgästerna” lite nytt att välja på.
– Nyheter är viktiga för oss eftersom vi just har en trogen kundkrets. Många återkommer år efter år. Vi vill ju att de ska stanna kvar i huset och då krävs helt enkelt att vi kan erbjuda dem nya orter och hotellkoncept. Det behöver inte vara helt nya destinationer, ett nytt land, men en ny ort med kanske lite annorlunda upplevelser.
STS Solresors stora dragplåster är Azorerna. Det är ett snudd på inmutat område och konkurrenterna har öarna endast som specialresor. I drygt fyra år har STS Solresor långsamt byggt ut det azoriska sortimentet. Man började med huvudön São Miguel och har sedan lagt till hotell efter hotell, ort efter ort, ö efter ö.
Det är en sorts planerad produktutveckling och lanseringsstrategi:
– Vi visste redan från början vilka godbitarna var, men vi kunde ju inte sälja iväg allt på en gång. Det skulle bli obegripligt för kunderna, en massa öar med ungefär samma natur och städer. Först skulle Azorerna säljas och när kunderna kommit och var nöjda, då kunde man utveckla sortimentet, berättar Martin Wirth.

Kommentarer är stängda.

Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025
Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025