Annons:

Så ska Ving stoppa plast i havet

Thomas Cook Group, som Ving är en del av, vill minska nedskräpningen av plast i haven. 8 miljoner plastföremål når haven varje dag*, skräp som förstör havsmiljön och som sedan når stränder runt om i världen. Företagets mål är att 70 miljoner engångsartiklar i plast ska vara borta i slutet av år 2019, som ett första steg i företagets långsiktiga initiativ #noplaceforplastic, enligt ett pressmeddelande.

Mängden plastskräp som hamnar i Medelhavet ökar med 40 procent under sommarmånaderna**, vilket visar en direkt koppling mellan turism och nedskräpning av plast. Mot bakgrund av den miljöpåverkan plast har inleder Thomas Cook Group ett långsiktigt arbete med att minska användningen av plast.

Frågan även viktig för konsumenter

En färsk undersökning genomförd av Thomas Cook-gruppen under oktober 2018 i Norden, England och Tyskland visar att 9 av 10 oroar sig över nedskräpningen av plast i haven. 38 procent har noterat skräpiga stränder på sin senaste resa, av dem svarar en tredjedel att det minskar viljan att återvända till resmålet. Nära 7 av 10 (65 procent) svarar att de föredrar att resa med ett företag som tar tag i problemen med plast. Samtidigt visar resultaten att många kan tänka sig att avstå användning av plastartiklar som sugrör, drinkpinnar och bestick.

– Med det här initiativet ökar vi vårt fokus på att bidra till ett mer hållbart resande och minskad miljöpåverkan. Första steget är att ta bort engångsprodukter i  plast som sugrör och drinkpinnar på våra egna koncepthotell och på vårt flygbolag, Thomas Cook Airlines. Det är här vi har störst möjlighet att åstadkomma en snabb förändring. Parallellt med detta jobbar vi med att identifiera hur mycket vi, våra partners och våra underleverantörer i övrigt använder plast. Med den kunskapen kommer vi att ta vidare steg för att minska användandet av engångsartiklar och plast, säger Magnus Wikner, Koncernchef för Thomas Cook Northern Europe.

Smygstart sommaren 2018

I somras genomfördes en kampanj på tio av Thomas Cook/Vings koncepthotell i ett försök att få gäster att avstå sugrör. Det minskade användningen av sugrör med nästan 50 procent, vilket motsvarar över en miljon sugrör. Drinkpinnarna i plast som används på flygen är också en volymprodukt som nu tas bort ombord på alla flyg med Thomas Cook Airlines.

 För att bidra till att bevara resmålen och haven fria från plast har mål satts upp fram till år 2020 som innebär att företaget ska;

  • Ta bort 70 miljoner engångsartiklar av plast på våra kontor, egna koncepthotell och flyg (Thomas Cook Airlines). Det motsvarar 3 500 fullpackade resväskor, varav merparten skall vara borttaget i slutet av år 2019.
  • Där det är möjligt, byta ut engångsartiklar mot alternativ i återvunnen plast, biologiskt nedbrytbara eller komposterbara alternativ.
  • Säkerställa att använda plastföremål slängs på återvinningsstation där anläggningar finns tillgängliga. Vi kommer att arbeta tillsammans med leverantörer, myndigheter och reseindustrin för att förbättra möjligheterna för avfallshantering och återvinning på våra destinationer.
  • Använda vår storlek som företag att påverka kunder, anställda, leverantörer och reseindustrin att sprida kunskap om denna fråga.

Två pilotprojekt på Rhodos sommaren 2019

 

På Rhodos startas ett pilotprojekt på flera hotell för att försöka hitta nya hållbara alternativ till plastprodukter inom olika användningsområden som kan implementeras bredare i verksamheten.

 

På Vings familjehotell Sunwing Kallithea Beach satsar görs ett test att återvinna och samla in trasiga eller bortslängda plastföremål, som badbollar, madrasser och simpuffar. Thomas Cook har inlett ett samarbete med det engelska designföretaget Wyatt and Jack som återvinner plast och tillverkar artiklar som badväskor och tvättpåsar av materialet. Gästerna har tillgång till en särskild insamlingsstation där plastföremål kan lämnas in för att få nytt liv genom Wyatt and Jack.

  • Vi räknar med att vårt engagemang ska påverka andra att arbeta med oss för att radikalt minska mängden plast i reseindustrin, för en hållbarare framtid för medarbetare, resmålen vi älskar och naturligtvis för våra kunder, avslutar Magnus Wikner.


Undersökning om plast


Hur förhåller sig resenärer till användning av plast och nedskräpning? Thomas Cook/Vings undersökning visar:

 

  • 94% är oroade över nedskräpningen av plast i våra hav. (Sverige 95%)
  • 88% anser att det är viktigt att reseföretagen tar nedskräpningen av plast på allvar. (Sverige 91%)
  • 65% svarar att de föredrar ett reseföretag som vidtar åtgärder för att minska nedskräpningen av plast (Sverige 77%)
  • 22% svarar att det är troligt att de slänger plastskräp istället för att lämna till återvinning. (Sverige 20%)
  • 72% är mer medvetna om sin egen användning av plast än de var för 12 månader sedan. (Sverige 68%)
  • De svarande har inga problem med att sluta använda engångsartiklar som sugrör, drinkpinnar, bestick och badbollar. Däremot vill många behålla barns simpuffar, flaskor med solkräm, schampo och tvål. Även vattenflaskor är viktigt för många. Men på frågan om man istället kan tänka sig att köpa en flaska som används till påfyllning av vatten under semestern svarar 72% att de kan tänka sig det. (Sverige 76%)
  • 66% av familjerna köper lek- och badleksaker i plast vid varje eller varannan/var tredje semester. 62% tar dem med sig hem medan 35% lämnar kvar dem för andra att använda.

 

Kommentarer är stängda.