Annons:

Så ska Solresor lösa krisen efter Primera Airs konkurs

Solresor har i dag måndag nåtts av beskedet att flygleverantören, Primera Air, kommer att ansöka om att försättas i konkurs under morgondagen. En tråkig nyhet naturligtvis, men det får inte Solresor att stanna upp – just nu arbetas det för högtryck med att säkra semestern för alla inbokade resenärer, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Primera Air meddelar att de kommer att ansöka om att försättas i konkurs. Det beskedet mottog Solresor idag. Det har fått alla medarbetare på Solresor att kavla upp ärmarna för att säkra flyglösningar för sina resenärer.

– Vi har redan nu säkrat resorna för merparten av våra resenärer som skaresa de kommande dagarna. Det samma gäller för resten av veckan, och egentligen också en stor del av oktober. Vi har även full fokus på alla vinterns resor, säger Torbjörn Lehmann, Commercial Manager på Solresor.

Han förklarar att alla kollegorna på Solresor nu är uppdelade i arbetslag där kvällens skift arbetar för högtryck med hitta flyglösningar och att meddela de gäster som på ena eller andra sättet berörs av Primera Airs konkurs i närtid.

-Vi gör allt för att våra resenärer skall få den resa de har beställt, och att de som är på våra resmål skall komma hem som planerat, eller så fort det går, säger Lehmann, och fortsätter:

-Våra resenärer är de allra viktigaste och redan nu kan vi lyckligtvis bekräfta att merparten får den resa de har planerat, vi flyger bara med ett annat flygbolag. Det kan självklart uppstå mindre tidtabellsändringar för någon av våra resenärer på de olika flygbolagen vi samarbetar med.

Han förklarar att alla berörda resenärer kommer att bli kontaktade. Det gäller tusentals resenärer och Solresor hoppas därmed på kundernas tålamod och förtroende.

-Vi förstår självklart att våra resenärer vill prata med oss redan idag, men vi kontaktar alla, och det är ett arbete som måste få ta sin tid. Vi gör det i avresedatumsordning och jag lovar att vi kommer att kontakta alla våra resenärer!

-Det är ingen hemlighet att detta är ett tungt besked. Vi har varit glada för samarbetet med Primera Air, och det är trist att det skall sluta med en konkurs för dem. De har haft bra flyg och en hög servicenivå för våra resenärer genom åren, avslutar Torbjörn Lehmann.

Solresor grundades 1989 och är idag en del av Primera Travel Group med huvudkontor i Köpenhamn. Företaget erbjuder resor över hela världen, från traditionella charterresmål runt Medelhavet till långväga destinationer som till exempel Indonesien, Costa Rica och Förenade Arabemiraten. Solresor är ensamma om att arrangera charterresor från Sverige till Azorerna och Kalabrien i södra Italien. För mer information besök oss på vår hemsida.

5 kommentarer

  1. Subscriber User: Varför har ni raderat alla kommentarer i trådarna kring Solresor?
    • Redaktionen: Anonyma åsikter utan avsändare med rykten fyller ingen funktion på sidan. Det finns andra forum för detta.
  2. Sven: Rykten? https://www.svd.se/efter-flygbolagskonkursen--solresor-har-kniven-mot-strupen
  3. Anonym: Som branschtidning kanske Travelnews skulle kunna kolla ett par bokslut, flytta av försäljningsland för Solresor mm och således förstå vad som händer med? Det är trots allt Sveriges 4 största researrangör vi här pratar om, som man enkelt kan tyda, via att dra ut lite handlingar, är i stora bekymmer, och när någon skriver en kommentar om det, så kallar ni det rykten? Det är förståelig att man kanske är anonym, men det kan vara ett hint om att kolla upp hur det står till på riktigt? Kolla genom bolagsstrukturen i Primera mm. Det är samma styrelse i alla Primera bolagen, där det också i flera av de är samma VD. Att de inte visste om konkursen är ju helt öppenbart. I Solresors fall, så pratar vi här om ett bolag som har förlorat stora summor pengar de senare åren, som nu kör vidare under dansk flagga... och har flyttat resegarantier till Danmark mm. Detta är ju historisk i den Nordiska resebranschens historia att man gör sådan manöver. Att ni som den största branschtidningen inte granskar allt som har hänt där, men enbart går på standardsvar från bolaget, är rakt av dåligt. Ett sådant bolags fall påverkar hela den nordiska resebranschens rykten.
    • Redaktionen: Vi arbetar på detta. Underteckna gärna dina inlägg med namn så vi vet vem vi pratar med.