Det ska ske genom att våga fatta snabbare beslut att styra om och förändra kapacitet och bredda produktutbudet.
– Fjolåret med överkapacitet på marknaden och bra sommarväder är alltid en giftig kombination för chartern. Men vi måste bli bättre på att fatta tuffa beslut som gynnar affären. Nu agerade Solresor för sent på att förändra sin kapacitet, säger Christian Nissen, som Solresors isländske ägare Andri M Ingolfsson hämtat från Thomas Cook-ägda Spies i Danmark.
Redan innan Nissen tillträdde valde Solresor inför detta år att ta det säkra för det osäkra. Sommarkapaciteten i år minskade med 20–25 procent. Inför vintern blir det 15 procent färre resor än förra året.
– Vi tar inte samma risk. Men vi ska ändå växa – genom att sälja resor i god tid och tjäna pengar på dem.
Solresor, som gjort sig känt för att satsa på lite udda charterresmål som Azorerna och Oman, ska dock hålla fast vid denna ”pionjäranda”.
– Vi ska våga vara föregångare, satsa där konkurrenterna inte vågar.
Tillväxten finns dock enligt Christian Nissen i de lyxigare premiumresorna och genom rundresor med reguljärflyg, där Solresor exempelvis satsat på Kuba och Costa Rica. I mitten på augusti lanserade Solresor dessutom en helt ny sajt på en ny responsiv bokningsplattform. Idag säljs hälften av Solresors resor via webben. Ving och Fritidsresor ligger på över 70 procent.
– Vi har fler resor som är lite speciella, som kunderna vill prata med en säljare om när de bokar, så vi når nog inte deras nivåer. Men andelen kan bli högre, vår webb har inte varit tillräckligt bra.
I pressreleasen om Christian Nissens nya jobb står att han ska arbeta med att integrera Solresor med moderbolaget Primera. Det betyder dock inte att Solresor, likt Fritidsresor/TUI och Ving/Thomas Cook, centraliserar marknads-, försäljnings- och prissättningsarbetet inom Norden.
– Absolut inte. Vi ska ha kvar sälj, marknad och kommunikationsarbete i respektive land, för vi ska hålla oss nära kunderna. Det är vår styrka. Däremot kan vi inom gruppen – med danska Bravo Tours och norska Solia – få lägre hotellpriser och bättre flygplatsavtal om vi sluter avtal tillsammans.