Annons:

Rosa Bussarna betalar tillbaka bokade resor plus ränta

Att resebranschen är en av de branscher som påverkats mest av Covid-19 har säkert inte undgått någon. Den svenska researrangören Rosa Bussarna har tagit ett annorlunda och unikt beslut och återbetalar sina kunder för samtliga inställda resor - med 1 procent i ränta. Kunden kan också önska att behålla sin betalda resa och blir på så sätt garanterade samma pris för samma resa, oavsett flygprisernas eventuellt höjda nivåer under nästa år enligt ett pressmeddelande.

Rosa Bussarna är troligtvis den enda resebyrån som ger sina kunder ränta på de belopp som kunden betalat in och som de nu kan välja att
få återbetalat.
Anders Eriksson, grundare och VD motiverar detta beslut i ett pressmeddelande med att nöjda kunder alltid är högsta prioritet och ser det som en trevlig gest. Nöjda kunder betyder återkommande kunder – och det är det viktigaste för oss.
60 procent av Rosa Bussarnas kunder är återkommande resenärer. Över 700 stycken har gjort över 7 resor med bolaget och ett 20-tal resenärer har hela 20 resor i bagaget.

9 kommentarer

  1. Maria: Vi är flera researrangörer som betalar tillbaka utan att gå ut med det i media. Att ge 1% i ränta är billig marknadsföring för att få Travelnews att skriva om det. Vi är många som är måna om våra återkommande kunder och gör allt vi kan för att de skall vara nöjda. Tycker ni kan skriva om fler arrangörer gällande detta om ni nu vill peka ut de som betalar tillbaka och inte.
  2. Marina: Det finns även en massa researrangörer som förhalar och gör allt för att betala tillbaka med vouchers för att kunna behålla pengarna. Ett slags lån utan ränta om du så vill. Vi resenärer uppskattar pengar tillbaka utan krångel och med ränta dessutom är definitivt något att skriva om. Representerar du ett resebolag som ger pengarna tillbaka utan tjafs är det gott nog. Lite smolk i bägaren att du gnäller på en konkurrent som gör rätt, sänker goodwill för dig och ditt företag.
  3. Tina: Ett utmärkt exempel på en researrangör som värnar om sina kunder. Är det fler som kör liknande ”goodwill” hade det varit intressant att läsa om!
  4. Andreas: Mycket Bra!
  5. Nomad: Respekt och hatten av till Rosa Bussarna. Ett flygbolag som kanske inte gör det lika enkelt, men som kommit på att om de ska propsa på kunderna vouchers, måste åtminstone vouchererbjudandet vara kryddat. tex Fly UIA som ger 2 års expiry time och 20 % extra värde. Då kan nog flera tänka sig en voucher. men de flesta bolag (flyg som arrangör) ger krona för krona i en voucher...då blir det direkt mer intressant att kräva pengarna åter.
  6. Maria: Snyggt! Själv är jag fast med ett företag som bara erbjuder ombokning/voucher, så hade varit hemskt glad för enbart återbetalning! Kanske dags att boka en rosa resa igen, de är ändå roligast:)
  7. Anna: Jag utgår från att ingen resenär tror att resebyrån vill ”behålla” pengarna för egen del och smörja kråset med! I min värld vill nog alla som kan och har möjlighet återbetala sin kund, eftersom kunden är vår bästa vän. Problemet är att pengarna inte är ”våra” som ligger på hög, de ligger hos leverantörer som hotell och flyg som inte återbetalar oss för den tjänst vi sålt inte genomförs/går att genomföra. Inte helt ovanligt att många av oss betalar tillbaka till kund från den lilla buffert vi har på banken. Pengar som skulle finnas som trygghet vid t ex kundförluster eller månader med för låg omsättning att klara fasta kostnader. Till slut finns inga pengar kvar och då är det bara ättestupan kvar. Hoppas på förståelse från kund och hjälp via den resefond som branschråd bett regeringen om hjälp med. Som behövs i akut läge NU men återbetalas efterhand när resandet kommer igång. Din resebyrå behövs, var rädd om den!
  8. Anonym: Vackert gjort!
  9. Buss och reseräven: Härlig Anders, du visar hur det går till! Se och lär ni som sitter på pengarna utan att betala tillbaka.