I mitten på mars tog Utrikesdepartementet det första stora beslutet att avråda från alla utlandsresor för en period framöver. Därefter har beslutet förlängts vid två tillfällen. När branschorganisationen SRF samtidigt uppmanade researrangörer att trotsa regelverket och inte återbetala kunder för inställda resor blev oron om ekonomiska förluster hos resenärerna påtagliga.
Vi menar att paketreselagen är tydlig om både arrangörers och kunders både rättigheter och skyldigheter vid bokning av en resa. Vid en avrådan från Utrikesdepartementet ska inställda resor återbetalas. Det är också den linjen vi valde att följa.
– Det är inte rätt att hålla våra kunders pengar som gisslan i ett försök att kräva ersättning från stat eller andra myndigheter, säger Emanuel Karlsson, Vd på Rolfs Flyg & Buss i ett pressmeddelande.
Snabba besked kräver snabbt agerande
Besluten kring avrådan på resor har kommit snabbt och med kort varsel utan någon förvarning till arrangörer. Det kräver välfungerande rutiner då resenärer idag kräver snabb återkoppling. Vid Utrikesdepartementets tre avrådanden har vi informerat våra berörda resenärer inom en timme.
De snabba rutinerna för återbetalning har uppskattats:
– Mindre än en timme efter beskedet får vi ett mail från Rolfs Flyg & Buss hur full återbetalning kommer att ske. En imponerande service i en svår tid. Jag är övertygad om att vi kommer boka fler resor framöver, skriver en resenär kort efter beskedet.
– Tack för snabbt snabb enkel och proffsig återkoppling i samband med UD:s förlängning av avrådan för resor utomlands. Resan är inställd, jag har bekräftat avbokningen och återbetalning av alla pengar är på gång. Jag återkommer med en ny bokning när läget i omvärlden har återgått till det normala, skriver en annan resenär.
74 miljoner kronor återbetalda
I början av 2020 var vi på väg mot ett rekordår med en omsättning på en miljard kronor och skulle därmed befästa vår position som Sveriges största gruppresearrangör. När Coronaviruset i februari nådde Europa blev den förestående pandemin påtaglig för alla och bokningstempot stagnerade över en natt för hela resebranschen. Den 25 februari var vår prognostiserade försäljning för dagen beräknad till 500 personer, men istället avslutades dagen med 500 avbokningar. Den stora högsäsongen i april och maj för gruppresor skulle utebli.
Gruppresor är ett populärt format och mycket uppskattad hos äldre resenärer. En samhällsgrupp som också tillhör den största riskgruppen för Coronaviruset. Det gör situationen extra allvarsam. Under våren har vi till dagens datum ställt in 1000 gruppresor motsvarande 45 000 resenärer. Vi har totalt återbetalat resenärer 74 miljoner kronor för inställda resor.
Framåt ut ur krisen
Resebranschen är extra hårt drabbad av myndigheternas restriktioner med ytterst få möjligheter till att bedriva en lönsam verksamhet. Vi är ytterst tacksamma för statens stöd i form av permitteringsmöjligheter för personalstyrkan. Vi anser att en utökad permitteringsgrad till 100 procent specifikt för resebranschen bör tillämpas. Dessutom vill vi se ytterligare konkreta stödåtgärder som ska göra det möjligt att snabbt växla upp till ett fullskaligt tempo inför att restriktionerna lättar.
Just nu satsar vi extra på utbildningar och kompetensutveckling för personal. Målet är att komma starkare ut ur krisen och kunna leverera ännu bättre upplevelser och glädje för framtida resenärer.
Vi räknar med att resandet kan börja återgå under sommaren, för att sedan ta ytterligare fart under hösten. Under 2021 räknar vi med att kunna bedriva vår verksamhet fullt ut och vara tillbaka på en miljard kronor i omsättning.
23 kommentarer