Annons:

Resultatras för Solresor efter missad valutahedging

Att Solresor misslyckades med sin valutaheging i fjol fick resultatet att falla från 72,1 miljoner till 44,6 miljoner, samtidigt som omsättningen minskade med 24 procent till 1,55 miljarder kronor. Detta under en period då konkurrenterna på de stora charterarrangörerna Ving och Fritidsresor gjorde lysande resultat.

– Normalt hedgar vi valutan, men när vi skulle till den här gången hade kronkursen redan sjunkit så mycket att vi valde att inte göra något. Det var en missräkning att den fortsatte ner, säger Anders Hagert, vd för Solresor.
 
Solresor har haft två tuffa år bakom sig, först på grund av bränslepriserna 2008 och sedan på grund av den svaga svenska valutan i fjol.
– Vi hade det kämpigt januari till april 2009, men sedan maj i fjol har vi slagit våra interna budgetar varje månad.
 
Ändå slog kronfallet på mer än 30 procent mot både dollarn och euron första halvåret i fjol hårt mot lönsamheten och resultatet blev 80 miljoner sämre än budgeterat för 2009. 
– Att intäkten per resa ökade åts upp av att produktionskostnaderna steg på grund av den starka dollarn och euron. Vårt sätt att rädda situationen var att dra ned volymerna markant, säger Anders Hagert.
 
Bränsleproblemen och det avbrutna samarbetet med Ticket Selection fick Solresor att dra ner på volymerna redan inför 2009.  Valutafallet bidrog till att Solresor drog ner volymerna med ytterligare 20 procent från oktober 2009 till april 2010.
 
Ryktena säger att ni hade det ordentligt tufft – hur allvarligt var läget?
– Det var aldrig någon fara för överlevnaden, men vi levde inte upp till våra höga lönsamhetsmål.
 
Neddragningarna innebar att longhauldestinationerna Kerala i Indien och Thailand lades ner.
– I Kerala förlorade vi inga pengar, men det tillförde inte heller något. Thailand var en olönsam satsning som lanserades under perioden med valutaproblem, vilket gjorde produktionen dyrare. Men frågan är hur lönsamt Thailand egentligen är för övriga arrangörer, säger Anders Hagert.
 
Enligt honom är ett stort long haulprogram inte strategiskt viktigt för Solresor. I stället försöker bolaget hitta ”egna” destinationer som inte täcks in av de stora, där det är lättare att få bra lönsamhet, som till exempel Azorerna, Menorca och Kalabrien.
 
Efter en turbulent tid har läget för Solresor lugnat sig och inför sommaren och vintern ökar arrangören volymen med tio procent jämfört med förra året. 
– Bokningsläget inför sommaren är ungefär som i fjol, men eftersom vi får bättre betalt för resorna och har lägre produktionskostnader kommer vi att tjäna mer pengar i år, säger Anders Hagert.

Kommentarer är stängda.