Annons:

Oschysta villkor på charterhotell

Att charterhotellet har en hållbarhetsmärkning behöver inte betyda att de anställda har schyssta arbetsvillkor. Det visar en färskt granskning.

Certifieringen Travelife ska hjälpa resenärer att välja hotell som erbjuder bra arbetsvillkor för de anställda. Nu visar en granskning som Fair Trade Center genomfört på uppdrag av nätverket Schyst resande att anställda på certifierade hotell hindras från att organisera sig fackligt, de blir utan övertidsersättning och får löner så låga att de inte går att leva på.

Undersökningen innehåller intervjuer med anställda på tio hotell i turkiska Alanya som anlitas av Ving, Fritidsresor och Apollo. Fem av de tio hotellen var certifierade, fem inte, men enligt Fair Trade Center fanns ingen väsentlig skillnad mellan dem.

– På sju av hotellen uppger anställda att de tror att de skulle få sparken om de organiserade sig fackligt. Och hotellen bryter mot turkisk lag när de inte betalar övertidsersättning”, säger Maria Sjödin, tillförordnad chef för Fair Trade Center till TT.

33 anställda har intervjuats i granskningen.

– Det är ingen heltäckande kartläggning, mer ett stickprov. Sedan har vi också intervjuat det lokala facket och fått bekräftat att de problem vi sett förekommer i branschen, säger Maria Sjödin och poängterar att Fair Trade Center inte hävdar att problem förekommer på alla hotell i Turkiet.
– Vi vill att researrangörerna ska se det här som en varningsklocka, de måste ta reda på hur det faktiskt ser ut. Och både Apollo och Fritidsresor har inaktuell information om Travelife-hotell på sina hemsidor.

Vagabond uppger att sju av hotellen som studien omfattar granskades av nätverket Schyst resande redan 2012 och skarp kritik riktades då mot charterbolagen.

– Det är förvånande att Apollo, Fritidsresor och Ving inte lyckats ta itu med problemen, säger Pim van Dorpel, vice ordförande för svenska Hotell- och restaurangfacket, HRF till Vagabond.

De tre kritiserade charterbolagen väljer att bemöta kritiken med ett gemensamt svar:

”Rapporten pekar både på förbättringar som skett och brister som kvarstår sedan 2012 och det är tydligt att det krävs hållbara förändringar på hotell över hela världen. Det gäller både hotell som anlitas av charterarrangörer, totalt 25 procent av resebranschen, och hotell som bokas direkt av kunden. Vi tar till oss av det resultat som framkommit och kommer både internt och tillsammans med Travelife att titta på rapporten för att se över förbättringsmöjligheter.”

Kommentarer är stängda.