I en intervju med Res- och Trafikforums nätupplaga i november förnekade koncernchef Hans Ölvemark och Göran Mellström, vd i Bergkvara Buss, att krav riktats mot de två bussresearrangörerna – bara för att dagen efter bekräfta för samma sajt att det finns sådana krav. Mellström, som även suttit i förhandling i Hamburg med Finanzamt, hävdar dock att vägmomskraven handlar om betydligt lägre belopp än 13-15 miljoner. Han menar att det varit oklart om vägmomsen ska beräknas på omsättningen eller på vinsten på resorna, men att det nu är moms på vinsten som gäller.
– Om momsen ska beräknas på vinsten handlar det om bråkdelar av dessa belopp, säger han till Res- och Trafikforum.
Men enligt momsombudsbyrån Bakob, som är mellanhand för svenska bussbolag och bussresearrangörer som betalar in vägmoms till Tyskland, är den tyska lagstiftningen glasklar. Vägmomsen på 19 procent beräknas på omsättningen, det vill säga värdet av den del av bussresan som sker i Tyskland.
– Något annat sätt att räkna är inte rätt. Det är så här jag beräknar momsen för mina svenska busskunder, säger Bjarne Toft, delägare i Bakob.
Lagstiftningen om vägmomsen har funnits sedan 1990-talet, men det är de två–fyra senaste åren som Finanzamt uppmärksammat det växande momsfusket, som inte bara gäller svenska bussresor, och inrättat kontrollgrupper som kan stoppa bussar, som inte registrerat och betalt moms för körningar.
Denna intensifierade jakt har lett till att tyska tullen exempelvis beslagtog en buss från Göranssons Buss i oktober (se TN 10) och som tvingades betala 20 000 euro för tidigare körningar åt Scandorama, trots att det enligt bolagens inbördes avtal skulle vara Scandorama som ansvarade för momsen. Men även fler bussbolag har fått sina bussar beslagtagna för obetald moms som Scandorama skulle ha betalat.
Det har drabbat Brinks Buss i Blekinge som fick betala 148 000 kronor på plats.
– Vi fick skicka ner en taxi med pengar, säger vd Anders Mårtensson till Sydöstran.
TN har förgäves sökt Göran Mellström för en kommentar.
KATARINA MYRBERG