Sammanlagt fick bolaget in 1 150 000 kronor i början av februari i en riktad nyemission. Pengarna ska täcka de stora förlusterna som drabbat företaget.
– Jag hade en stor börda i ryggen resultatmässigt redan när jag kom in i bolaget i maj. Vi hade hoppats på att vända den negativa trenden under hösten, men sedan kom krisen i branschen, säger vd Mats Ekholm.
Kontrollbalansräkningen som gjordes i slutet av september visade att mer än hälften av det egna kapitalet var förbrukat. Det gav bolaget åtta månader att återställa det egna kapitalet. Om aktieägarna varit ovilliga att satsa mer pengar skulle alternativet troligtvis varit att avveckla verksamheten
– Många har haft problem under hösten. Men det här visar att aktieägarna tror på oss, säger Mats Ekholm.
Det har varit turbulent även personalmässigt. Produktionschefen Åke Johansson börjar på Resfeber i april (se sidan 50) och Elisabet Lanz lämnade företaget i december för en vd-tjänst på World Wide Ticket.
– Det är så i branschen att folk byter jobb. Vi har redan ordnat kompetenta ersättare, kommenterar Mats Ekholm.