– Det går inte att säga att det är brilliant. Men det har inte gått lika dåligt som under första kvartalet, då vi relativt sett var mycket sämre än andra länder i Europa. Under sommaren gick vår försäljning ned nio procent medan till exempel Tyskland gick ned tolv, säger Anders Holst, koncernchef för Fritidsresegruppen.
Totalt gick TUI:s turismsektor 146,8 miljoner kronor back första halvåret. Divisionen Norra Europa, där England, Irland och Norden ingår, står för största förlusten, – 367,1 miljoner kronor (9,2).
Visserligen hämtades det säsongsmässigt tuffa första kvartalets brakförlust på -881 miljoner kronor upp, men vinsten under andra kvartalet sjönk ändå med 26 procent till 514 miljoner kronor jämfört med samma period förra året.
– Det är inte lätt att göra bra affärer när marknaden faller. Nedgången var ingen överraskning och vi har anpassat kapaciteten. Under våren sålde vi normalt antal restresor men till lägre pris än vanligt. Juli var bra. Augusti däremot har varit en besvikelse med för många restresor till för låga priser, säger Anders Holst.
Omsättningen i Norra Europa minskade med 18,5 procent till 19 149 miljoner kronor under första halvåret, medan turismdivisionen totalt minskade omsättningen med 11.8 procent till 48 556 miljoner kronor.
Karin Starkman Ahlstedt