– En fjärdedel av våra resor bokas via webben och 70 procent av våra kunder använder internet som första informationskälla. Behovet av att få hjälp med enklare bokningar minskar samtidigt som de som vänder sig direkt till oss behöver en djupare personlig rådgivning, säger Eivor Andersson, vd för MyTravel Sverige.
De butiker som läggs ned är: -Götgatan i Stockholm, Helsingborg (centrala butiken), Kristianstad, -Kalmar, Halmstad, Trollhättan, Skövde, Nyköping, Eskilstuna, -Falun och Sundsvall. Antalet butiker minskar från 34 (inklusive 2 Alwaysbutiker) till 23. Totalt berörs 30 anställda av neddragningen, varav 16 kommer att erbjudas arbete i -kvar-varande butiker.
– Vi kommer ha färre, men större butiker. I befintliga butiker ökas bemanningen från tre till fyra -personer för att vi ska kunna ha bättre tillgänglighet i peak-tid då många ringer till oss, säger Eivor Andersson.
Försäljningsorganisationen, som tidigare styrts av vilken kanal kunden bokar i, det vill säga butiksförsäljning, grupp och konferens, internet och telefon, kommer istället organiseras geografiskt, i region syd, öst, väst och norr, oavsett kanal.
– Detta är inte en besparings-åtgärd utan ett sätt att anpassa sig till framtiden med multi-channelshoppare som använder flera kanaler vid bokning. Den tidigare uppdelningen ger bara en massa trafik-regler för att styra -bokningarna, menar försäljnings-direktör Johnny Nilsen.
Personalen kommer att få -bredare arbets-uppgifter och -säljarna bli mindre ”krängare” och mer relationsbyggare när enklare bokningarna går via internet.
– Vi blir mer lokala än tidigare. Verksamheten har varit toppstyrd till Stockholm på grund av att vi under 90-talet centraliserade sälj-resurserna för att få bort telefonköer. När internet ökar försvinner det problemet, säger Johnny Nilsen.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT