Vid Travel News pressläggning pågick spekulationer i Londons finanskvarter om att MyTravel riskerade bli uppköpt av riskkapitalbolag eller någon konkurrent.
– Jag ser inte någon sådan risk.
Resebranschen är inte så het just nu, och eventuella intressenter avvaktar nog först bokslutet den 26 november, säger MyTravels svenske koncernchef Sam Weihagen.
Turbulensen utbröt när MyTravel rapporterade att vinsten för det avslutade bokslutsåret ( 30 september) blir upp till 50 miljoner pund, 720 miljoner kronor, lägre än förväntat – något brittisk affärspress genast döpte till ”det svarta 50-miljonershålet”.
En tidigare ”aggressiv” bokförings-
policy står för upp till 30 miljoner pund, 430 miljoner kronor, av vinstminskningen. Exempelvis har MyTravel fram tills nu bokfört vinsten för resenärers avbeställningsskydd redan vid bokningen, medan den i fortsättningen ska redovisas först när resenären avrest.
– Det är en engelsk redovisningssed som fram till nu har accepterats av revisorerna, säger Sam Weihagen.
Resten av vinsttappet beror på att sensommarförsäljningen i Storbritannien gått sämre än förväntat, men att detta inte uppmärksammats på grund av ett nytt datasystem.
Trycket mot MyTravelledningen har redan tvingat vd Tim Byrne att avgå och framtiden för finanschef David Jardine, som tidigare arbetade på skandalomsusade Andersen, är osäker. MyTravels aktie är efter börsraset värd endast tre kronor jämfört med toppnoteringen 70 kronor för tre år sedan.
– Vi har trots allt inte sett någon nedåtgående trend i den engelska försäljningen. Skandivien har heller inte påverkats, vi har ju egna hotell, butiker och flygplan, säger Sam Weihagen.
Trots ”det svarta hålet” förväntas MyTravel uppvisa en vinst på cirka 700 miljoner.
KATARINA ERIKSSON/ULF WALLIN