Annons:

MyTravel hotade byråer

Sluta att medverka i konkurrentens annonser - om ni vill fortsätta sälja Always- och Spiesresor.Det tuffa ultimatumet ställdes flera Travelnet-resebyråer inför när de deltog i Rumänienspecialisten Reseledarens annonser i DN, Aftonbladet, Expressen och Metro.

– Det är ett oacceptabelt hot. Men vi sitter på pottkanten eftersom Always och Spies är viktiga produkter för oss, säger en besviken resebyråchef som upphörde med annonseringen efter MyTravels påtryckningar.
Den lilla charterarrangören Reseledaren kontaktade för några veckor sedan flera resebyråer och frågade om de ville börja sälja paketresor med flygbolaget Tarom till Mamaia.
– Vi fick beröm för vårt upplägg och tog med flera av agenterna i våra annonser, säger Håkan Kjellander, vd för Reseledaren som funnits sedan 1984.
Men bara några dagar efter annonserna som pekar ut både Always och Spies som likvärdiga, men betydligt dyrare, drog sig flera resebyråer ur samarbetet.
Annika Heinmetz, marknadschef för de båda MyTravelarrangörerna, förnekar hot eller utpressning.
– Resebyråerna får samarbeta och annonsera med vem de vill, men de bryter mot vårt samarbetsavtal när de deltar i jämförelseannonser som framställer MyTravelalternativen negativt.
Enligt Annika Heinmetz är annonseringen dessutom felaktig, både vad gäller produktjämförelse och prissättning.
– Våra resenärer flyger med SAS och i annonsen riktad mot Spies så var priset felaktigt. Dessutom har Reseledaren använt en resebyrå i annonseringen mot resebyråns egen vilja.
Sedan MyTravel sagt sitt har alla utom en resebyrå i Stockholmsområdet avbrutit annonseringen.
Men kritiken mot MyTravel finns kvar:
– Vi har hoppat av annonseringen, vi vågar inte något annat. Men vi kommer att fortsätta att sälja produkten. Jag tycker att Heinmetz har fel när hon påstår att det var som att jämföra päron med äpplen när Reseledaren jämförde sig med Always och Spies. Jag tror att Reseledarens produkt är minst lika bra. Det handlar om exakt samma Boeingflygplan, men Tarom har betydligt färre säten och därmed bättre benutrymme för resenärerna.
Reseledarens Håkan Kjellander anser att MyTravel agerat barnsligt:
– Det rör sig bara om åtta avgångar under hela sommaren. Men MyTravel är som småbarn som börjar bråka och gråta om man vill leka på deras revir. Jag tror att uppmärksamheten innebär att resenärerna inser att våra resor blir 4000 kronor billigare för en fyrapersoners familj.
ULF WALLIN

Kommentarer är stängda.