Annons:

Mannen med järngreppet

Fons Brusselmans har ett uppdrag. Att vända Apollokoncernens katastrofresultat till vinst inom två år. För att nå dit styr han med järnhand snarare än silkesvantar.- Du måste vara lite diktator för att få saker gjorda. Förändringar är alltid smärtsamma, så det gäller att genomföra dem snabbt så smärtan blir så kortvarig som möjlig.

Mannen med miniräknaren”, ”intelligent”, ”en krävande chef”, ”inte ett dugg social”, ”reserverad, men lyckas man komma honom in på livet är han en öppen och spännande diskussionspartner”.
Det är några omdömen om Fons Brusselmans, som går in på sin åttonde månad som koncernchef för Apollo och danska Alletiders.
Att den tidigare direktören inom Fritidsresegruppen under de två senaste åren tagit sig an krisföretaget Braathens Malmö Aviation och därefter Apollo präglar givetvis synen av honom inom branschen.
Men när Brusselmans själv, lätt solbränd på Apollokontoret efter en tjänsteresa till Kanarieöarna, ombeds tycka till om vad andra sagt blir han först tyst. Och säger sedan:
– Det är kanske sant att jag uppfattas som reserverad. Men jag har alltid jobbat efter en enkel devis. Jag ska inte sälja mig med ord, jag ska visa genom handling vad jag står för. Det är kanske ”vanskligare” för människor att förhålla sig till, men det är pålitligare.
Kanske beror inställningen, resonerar han, på det faktum att han flyttade från födelselandet Belgien till Norge vid 24 års ålder.
– Som invandrare räcker det inte att berätta hur bra du är, du måste visa det. Jag försökte visa det genom att lägga ner stor möda på att lära mig tala norska.
Nu ska denna belgiskfödde norrman få en svensk Greklandsspecialist och dess danska systerföretag att tjäna så mycket pengar att en schweizisk ägare blir nöjd. Någon brist på sysselsättning har han inte haft.
När han handplockades av Kuoni i somras, sedan man tröttnat företrädaren Peter Wetterstrand redan efter ett halvår, blödde Apollo. Efter katastrofförlusten 2000 på nästan en halv miljard kronor* blev rörelseresultatet första halvåret 2001 nästan lika dåligt, – 182 miljoner.
Ett chockat Kuoni ville därför sälja Apollo, bara ett halvår efter att man förvärvat företaget för 960 miljoner kronor av Fotios Costoulas.
Att framställa ett försäljningsprospekt blev Fons Brusselmans första uppgift. Men inga köpare var intresserade och därför står Kuonis hopp till att Brusselmans ska lyckas genomföra den 5-årsplan som han och övriga Apolloledningen sjösatt.
Fast hösten präglades främst av terrordåden i USA. Kapacitetsneddragningar, personalreduceringar och omorganisation följde i dess spår.
Men problem har också lösts. Flygbolaget Novairs överflödiga long haul-maskin Airbus 330 för 371 passagerare, står inte längre parkerad på marken. För en månad sedan blev det klart att det portugisiska flygbolaget Air Luxor leasar planet både denna och nästa sommarsäsong. Planet har också hyrts ut under vintern och fraktat pilgrimer från Libyen till Mekka.
– Att ha planet på marken kostar 140 miljoner om året. Att vi löst överkapaciteten fram till hösten 2003 är en lättnad, säger Fons Brusselmans.
Största utmaningen är i stället att få ordning på själva arrangörsverksamheten.

Målet är nollresultat i år, överskott nästa .
Men detta kräver större vinterkapacitet. 70 procent av Apollos svenska resor sker under sommarsäsongen, 280 000. (Ving har drygt 300 000 ). Vinterresorna stannade på 130 000. Därför måste Apollo krångla sig ur stämpeln som enbart en Greklandsarrangör.
– Kvalitén på våra resor är bättre än sitt rykte, men vi måste föra ut budskapet. Det sker bäst genom att vi kan erbjuda produkter som återkommer säsong efter säsong på våra viktigaste destinationer.
Tidigare har man bytt för många produkter för ofta.
Kanarieöarna blir ”försökskanin” för denna nya strategi. Men att höja kvalitén, öka marknadsandelarna och samtidigt täna mer pengar blir en tuff uppgift med tanke på att Apollos volymtillväxt och framgång under årens lopp byggt på att man konkurrerat med pris.
– Men om de flesta resenärer uppfattar Apollo som lika bra eller bättre än andra arrangörer och vi fortfarande har rimliga priser, så finns det möjlighet till intäktsförbättring. Det gör att vi i förlängningen kan ta bättre betalt, resonerar Fons Brusselmans.
Men en sådan långsiktig satsning kräver garantier, där anläggningen garanteras en viss beläggning. Inom Apollo råder enligt vad Travel News erfar frustration över bristande förståelse från Schweiz för denna typ av investeringar. Brusselmans anlägger en diplomatisk ton.
– Jag ser det som en utbildningsuppgift att visa vad ägarna borde ha vetat när de köpte Apollo. 90 procent av schweiziska charterresenärer bor på hotell, medan 90 procent av skandinaver bor på lägenhetshotell. Jag jobbar en hel del med att skapa förståelse hos Kuoni för dessa skillnader.
Kuoni följer Apollos utveckling med spänt intresse. Helårsbokslutet som presenterades den 20 mars visar en rörelseförlust för den skandinaviska verksamheten på -310 miljoner.
Men ägarna väntar sig en fortsatt kraftig förbättring av resultatet. Fons Brusselmans menar att denna press uppifrån är positiv i så mån att det understryker allvaret och nödvändigheten av smärtsamma förändringar.
För det har varit en tuff tid för Apollos och Alletiders anställda. 250 årsanställda har försvunnit, den danska och svenska utlandsorganisationen har slagits ihop, bokningsystemen har integrerats, en gemensam ledningsgrupp har skapats.
Fons Brusselmans tro på hur koncernen bäst lotsas genom dessa prövningar bygger på erfarenheterna från bland annat Malmö Aviation. Och det handlar inte om kollektiva stormöten och demokratiskt medbestämmande.
– Som chef måste du bestämma dig för vad du vill åstadkomma, och göra det fort. Uppstår det problem löser man dem på vägen. Det går snabbare och i regel lika bra, kanske bättre, än att sitta och analysera sönder saken. På norska har vi ett utryck – ta ett ”skippertak”, som betyder att alla lyfter samtidigt och fort. Det stämmer ganska väl in på hur jag tänker.
Han betonar vikten av att hålla personalen informerad om vad som föregår. Men att förankra varje beslut i minsta detalj är bortkastad tid.
– Du får massor av negativa reaktioner, men det får du tåla. Det bästa är att driva igenom förändringen och snabbt visa att det är något som blir bättre än det var förut.
Om det blir bättre för Apollo i sina nya ägares händer återstår att se. Men Fons Brusselmans är – som en vd bör vara – övertygad om framgången.
– Med 750 000 passagerare i Skandinavien måste vi kunna skapa en rationell arrangörsverksamhet som tjänar pengar och inte subventionerar varje kund med 300-400 kronor som vi gjort senaste året.
fakta APOLLO/KOUNI
Apollo i Sverige, Danmark och Norge samt Alletiders i Danmark utgör en skandinavisk enhet.
Ägare: Kuoni 100%
Anställda: 780 årsarbetare
Omsättning 2001:
3,8 miljarder kr
Rörelseresultat 2001:
-310 miljoner kr
Omsättning 2000 (enbart Apollo exkl. Novair): 2,2 miljarder kr
Resultat efter finansnetto 2001:
– 333 miljoner kr
fakta Namn: Fons Brusselmans Ålder: 51 Bor: I hus i Ås, söder om Oslo Utbildning: Skådespelarutbildning i Belgien, norsk civilekonomutbildning Karriär: Ekonomichef Star Tours 1980, vice vd 1987, vd 1994, Director Planning and customer care Fritidsresegruppen 1998, vd Malmö Aviation 1999, vd Apollo och koncernchef Kuoni Scandinavia 2001 Intressen: Squash, läsa böcker Läser: Just nu en flamländsk socialrealistisk roman ”Kappelekens Baan” av L P Boor. Läser gärna skandinaviska, flamländska, franska och engelska böcker. Favoritresmål: Maldiverna och andra resmål med varmt väder, god mat och ro.

Kommentarer är stängda.