Annons:

Många vill köpa Ving enligt vd Magnus Wikner

Efter konkursen i resekoncernen Thomas Cook är det många som har visat intresse för att ta över den nordiska delen av verksamheten. – I en sådan här turbulent situation när de här sakerna sker är det otroligt många som hör av sig. Under det senaste dygnet är har flera visat sitt intresse, säger Magnus Wikner, vd för Vinggruppen i Norden till Sveriges radio. Men det måste gå snabbt menar en expert.

Ving har varit en lönsam del av Thomas Cook som nu har gått i konkurs. Enligt den senaste årsredovisningen omsatte verksamheten i Norden nära 15,7 miljarder kronor och vinsten var på 1,5 miljard.

Bolagets vd Magnus Wikner säger att inriktningen hos konkursförvaltarna i London är att Vinggruppen i Norden ska fortsätta sin verksamhet och säljas.

I våras visade det svensktyska riskkapitalbolaget Triton intresse för Ving genom ett icke-bindande bud, i dag vill Triton inte kommentera om intresset finns kvar, men Vings vd tycker att Triton skulle vara en bra ägare.

– Det tror jag absolut, Magnus Wikner.

Är Triton en av dem som har hört av sig?

– Jag får passa på den frågan.

Det finns alltså gott hopp om att svenska Ving klarar sig, hävdar konkursexperten Rolf Åbjörnsson.

– Finns kommersiella möjligheter kommer de att fixa det här, det är jag bergis på, säger han till TT.

Problemet är att det är väldigt bråttom. För varje dag som går solkas varumärket ner och resenärerna drar sig för att boka nya Vingresor.

– Det borde gå att sälja om man gör det väldigt snabbt, säger Åbjörnsson.

En kommentar

  1. Göran Mikalsen: Man kan ju undra hur intressant det är att köpa Ving utan att de hotell som gruppen äger ingår? Vad är t ex Vings Rhodos program utan anläggningen i Kallithea med sina runt 1000 rum? De hotellen som är långleasade kan man säkert använda framöver, men vad med Sunwing Kallithea Beach Rhodos, Sunwing Makrigialos Beach Kreta, Sunwing Arguineguin Seafront Gran Canaria, Ocean Beach Club Kreta, Ocean Beach Club Gran Canaria? Att köpa ett numera osäkert och besudlat varumärke med ett flygbolag bestående av leasade flygplan kan i utgångspunkten inte vara en klockren investering om inte de ägda hotellen tas med i affären. Lycka till, jag hoppas verkligen det blir en lyckosam lösning till slut även om jag tyvärr är tveksam.