TEXT Katarina Myrberg
illustration Inna Törnroos
foto kinaresor
Den 11 april förra året kom dråpslaget som förlamade det svenska privatresandet till Kina under flera månader. Smittskyddsinstitutet avrådde från resor till Peking på grund av sars-epedemin.
– Jag befann mig i Peking när svensk radio ringde och ville ha en kommentar. Det var spiken i kistan för Kinaresandet 2003, säger Per Camenius, som då var en av cheferna för Svensk-kinesiska Resebyrån. I dag är han vd på nystartade Kinaresor.
Totalt reste uppskattningsvis 50 000 svenskar till Mittens rike 2003. Men raset efter sars har vänt till en kraftfull återhämtning, som speglas väl genom statistik från Kinesiska ambassadens visumenhet i Stockholm. 2003 sjönk antalet viseringar med 20 procent till 24 000, i år tros ökningen bli 50 procent, 35 000.
Inte ens nya små utbrott av sars har påverkat bokningsläget hos arrangörerna.
– Drömmen om Kina har inte försvunnit. Målet är att fördubbla vårt antal resenärer till Kina till 5 000, säger Henrik Johansson, marknadschef på Lotus Travel.
Rapporteringen om Kinas ekonomiska tillväxt, OS i Peking 2008 och boomen i finanscentrat Shanghai är delförklaringar till det eskalerande Kinaintresset. Finnairs växande Kinatrafik, SAS linjer till Peking och Shanghai ( via Köpenhamn) samt Air Chinas direktlinje Stockholm-Peking driver också trafik.
– Flyg direkt österut utan omvägen via Köpenhamn gynnar våra Norrlands- och Stockholmsresenärer. Det är roligt att Finnair lyckats så väl, säger Henrik Johansson på Lotus Travel.
Men den stora tillväxten ligger inte i det klassiska Kinaresandet, där 50+-resenärer deltar i 2-3 veckor långa rundresor med betoning på kultur. Trenden går mot kortare Pekingsresor där genomsnittsåldern på resenärerna sjunker.
– Vi befinner oss i en brytningstid. Vi ser fler yngre resvana, krävande resenärer som inte vill gå i grupp och ha en ”dadda” omkring sig hela tiden. Vi måste göra Peking mer tillgängligt för den enskilde resenären, säger Rickard Rosenmüller, ny vd för CTS Europe och Svensk-kinesiska Resebyrån.
Intresset för Shanghai kommer dock inte att hota Pekings ställning som främsta Kinaresmål.
Konkurrensen om denna växande marknad är stenhård. Inte minst genom att spelplanen ändrades radikalt förra sommaren när Svensk-kinesiska Resebyrån -marknadsledare i 20 år -lade ner sin verksamhet i nästan ett halvår. Orsaken var en ledningskonflikt.
Kinas största statliga turistkoncern CTS köpte Svensk-kinesiska december 2001. I maj sade vd Ylva Camenius upp samtliga 13 fast anställda på grund av försäljningsraset efter sars med förhoppning om att kunna återanställa när sars klingat av.
I juli 2003 tillsatte dock CTS en ny chef, Rikard Rosenmüller, med uppdrag att göra sig av med den gamla ledningen och byta inriktning på verksamheten. Den kinesiske representanten Liu Yuzhong slutade och startade Chinatour uppbackad av ett Hong Kong-konglomerat.
Per och Ylva Camenius, som grundade Svensk-kinesiska på 70-talet, lämnade bolaget i månadsskiftet juli/augusti.
– Rikard Rosenmüller ville inte ha oss där och vi ville absolut inte stanna kvar, konstaterar Per Camenius.
En månad senare startade paret Camenius en konkurrerande Kinarrangör, Kinaresor, med Äventyrsresors ägarkonstellation som huvudägare. Samtliga elva anställda har tidigare arbetat på Svensk-kinesiska och katalogen erbjuder det största utbudet av rundresor på marknaden. I år tror Per Camenius på 4000-5000 resenärer och en omsättning på cirka 50 miljoner.
– Det är inte så illa pinkat för att vara första året. Vi är redan den arrangör som skickar flest resenärer till Kina, hävdar Camenius.
Först i november gjorde Svensk-kinesiska en nystart. Dröjsmålet förklaras av nye vd:n Rikard Rosenmüller:
– Det är nackdelen med att ingå i en stor statlig koncern.
Svensk-kinesiska är förtegen om fjolårets ekonomiska resultat och prognosen för resandeströmmen i år är ”mer än 1000 personer”. Tydligt är dock att CTS genom Rikard Rosenmüller velat stärka sitt grepp över Sverigeverksamheten. Stora resevolymer till Peking och fokus på incoming är den nya strategin.
– Rundresor där man plockar blommor lite här och där är inte det våra ägare anser att vi ska ägna oss åt. 60-70 procent av vår försäljning är Pekingveckor och det är där volymtillväxten finns.
För att ta sig tillbaka till försäljningstoppen försöker bolaget ta fram volymprodukter med marknadens lägsta pris. Enligt Rosenmüller är det möjligt genom förmånliga transport- och arrangemangspriser via CTS.
Dit har man dock inte nått än och under höstens vacuum tog Kinaresor och Lotus Travel chansen att jobba sig in starkare hos resebyråerna. Lotus ersatte Svensk-kinesiska som Tickets exklusiva samarbetspartner och distribueras även via Resia, Resesäljarna i Norr och Big Travel. Kinaresor har avtal med alla större privatresebyråkedjor utom Ticket. Frågan är hur många fler olika Kinakataloger resebyråerna vill ha i sina hyllor?
Lotus, som var största Kinaarrangör if jol, har satsat genom att anställa ny marknadschef och försäljnings-chef. Marknadschef Henrik Johansson, som tidigare arbetade på MyTravel, betonar vikten av att anpassa sitt produktutbud efter kundens önskemål.
-Kinaarrangörerna varit för produktfixerade och för lite marknadsfokuserade. Vi ordnar i samarbete med flera sportresearrangörer resor till Kinas första Formel 1-lopp i Shanghai i september*. Det tror vi kan locka helt andra resenärer än den traditionella Kinaturisten.
Lotus verksamhet vilar på två ben, där resandet till Kina i fjol stod för 60 procent av omsättningen och incoming för 40 procent.
Bolaget har representationskontor med 25 anställda i Peking och Shanghai. Den största potentialen finns inom incoming, som beräknas ta fart genom förenklade visumregler till EU.
– I fjol var kanske sista året som outgoing är större än incoming, säger Henrik Johansson.
*Vi lanserar också två nya resor med Shanghai som utgångspunkt då vi känner en ökad efterfråga dit.
fakta KINASPECIALISTER
– Lotus Travel
Ägare: 51% Elby
Drewsen, 49% Lantz International
Omsättning 2003: 85 MSEK.
Resultat: 1,7 MSEK
– Svensk-kinesiska
Resebyrån
Ägare: CTS
Vill ej uppge siffror för 2003
– Kinaresor
Ägare: 75% Johan Malmqvist, Anders Eslander, 25% Per och Ylva Camenius
Start hösten 2003. Prognos 2004: 50 MSEK
Andra
Kinaarrangörer:
– Phoenix Travel
Ägare: Lu Xiaopeng
– China Travel
Ägare: CITS
– Chinatour/Special Asia Travel
Ägare: China Travel International Investment, HongKong
– Travelnet Special Tours
Privatägt/Chris Fu
– Även Temaresor, Kuoni och Prisma är större aktörer med Kina på programmet.
fakta RESOR TILL KINA
Cirka 50 000 personer reste Sverige – Kina 2003.
20 000 privatresor, 20 000 affärsresor och 10 000 etniskt
resande.
23 000 avreste från Arlanda till
Peking Q2 2003-Q1 2004.
61 procent flög
direkt till Peking,
39 % mellanlandade på vägen ( främst
Köpenhamn).
Kinas internationella turistbesök minskade med 10,4 procent under 2003 till 33 miljoner.
Källa. Hellman &
Partners, Luftfartsverket och WTO.