Annons:

Kammarkollegiet vill inte samarbeta

Kammarkollegiet anser sig inte ha råd att förbättra sin service till allmänheten och resebranschen genom att lägga ut resegarantierna på nätet.

– Det vore bra för både resenärer och företagen att enklare få tillgång till siffrorna. Men det kostar pengar, säger Anders Eriksson, generaldirektör på Kammarkollegiet.
Travel News rapporterade i förra numret att Svenska Bussbranschens riksförbund, Svenska Resebyråföreningen, Föreningen Flygresearrangörer och Researrangörsföreningen i Sverige skickat en gemensam skrivelse till justitiedepartementet där de kräver förbättrad service och ökad tillgänglighet hos Kammarkollegiet, där ett steg är att lägga ut resegarantierna på nätet.
Men Kammarkollegiet säger att det inte går av ekonomiska skäl och några ökade anslag från regeringen tror Anders Eriksson inte att myndigheten får.
– Regeringens budgetförslag ser ganska skört ut.
Andreas Körösi, ordförande i Föreningen
Flygresearrangörer, ifrågasätter resonemanget.
– Det borde vara dyrare att manuellt handha frågorna via fax, e-post och telefon än att lägga ut en pdf-fil på nätet. Det är en viljesak, säger han.
I sin jakt på konsumentupplysning och svårigheter att leta sig fram till Kammarkollegiet vänder sig resenärer till andra instanser med sina frågor. Både till Flygresearrangörsföreningen och Resebyråföreningen.
– Idag ringer många istället till oss och vi får i vår tur be dem ringa till Kammarkollegiet. Tyvärr är det så att folk inte är informerade, de känner inte till det, säger Christina Wennmark, vd Svenska Resebyråföreningen.
Johan Nylander

Kommentarer är stängda.