Först som sist. Det finns positiva ljusglimtar i arrangörsmörkret. Researrangörerna – exklusive de tre charterdrakarna – på 100-listan ökade sin totala omsättning under förra året med 4 procent jämfört med året innan och gjorde sammantaget vinster på drygt 60 miljoner.
Men det allt överskuggande är charterarrangörernas ekonomiska misär. Deras totala försäljning rasade med 15 procent under 2002 till drygt 9 miljarder. På den kraftigt krympande arrangörsmarknaden på totalt 14,5 miljarder innebar det att chartern tappade marknadsandelar, från 65 till 62 procent.
I år väntas försäljningsnedgången fortsätta med kanske lika mycket. På två år har således chartern tappat en tredjedel av sin försäljning.
Raset har slagit stenhårt mot charterarrangörernas lönsamhet. Deras sammanlagda förluster efter finansnetto blev hisnande 496 miljoner förra året.
Sämst resultatmässigt gick det för svenska MyTravel, som för första gången inte redovisar sina varumärken Ving, Always, Spies, Trivsel och Globetrotter utan samlar dem under MyTravel Sweden. Förlusten på -227 miljoner (-15) avser det brutna räkenskapsåret fram till 30 september 2002, vilket innebär att hela ”11 septembereffekten” ligger i dessa siffror.
Försäljningen gick samtidigt ner 1 miljard.
– Det var många faktorer som sammanföll. Förutom 11 september påverkade den svaga kronkursen, konjunkturnedgången och företagens kostnadsnedskärningar som i sin tur påverkade privatresenärernas ekonomi. Tyvärr har många av dessa problem fortsatt in i 2003 och nya tillkommit som sars och Irakkriget, säger Eivor Andersson, vd MyTravel Sweden.
MyTravel har också stuvat om bland varumärkena. Hösten 2002 övergav Ving sin exklusiva direktförsäljningsstrategi och började även säljas via resebyråledet. I år lades Spies Sverige ner sedan experimenterandet med att hitta en lönsam nisch som lågprisarrangör gått i stöpet.
Även Fritidsresor och Apollo redovisade förluster i 100-miljonersklassen för 2002, -122 miljoner respektive -147 miljoner.
Fritidsresegruppens ägare TUI sparkade vd Anders Holst och sjösatte ett kraftigt besparingsprogram i våras, där bland annat den svenska och norska säljorganisationen slogs ihop. Efter MBL-förhandlingar fick 70 anställda sluta. I Fritidsresors siffror ingår även flygbolaget Britannia.
I Apollos fall handlar det ändå om en kraftig resultatförbättring från 2000 års bottenläge.
– I år kommer förlusten att minska med ytterligare 100 miljoner, så jag är rimligt nöjd, säger Fons Brusselmans, vd för Apollo/Kuoni Scandinavia.
Neddragningarna återspeglas också i personalstyrkan. De tre charterkoncernerna minskade antalet årsanställda med 18 procent under förra året, i reda tal 252 personer. Minskningen var störst inom Apollo. Och ”slimningen ” har fortsatt i år, främst genom uppsägningar inom Fritidsresor och MyTravel.
Vart har då charterns uteblivna resenärer tagit vägen? Ett svar är lågprisaktörer som Ryanair och Sterling men även till de reguljära flygbolagen, som pumpar marknaden full med nya lågprisutspel. Statistiken visar också att svenskarna i högre uppsträckning valt semester på hemmaplan.
En ljusglimt för chartern är att införsäljningen av vinterresor går bättre och snabbare än förra året. Men det är nivån på snittpriserna för resorna som avgör om den ökande försäljningen kommer att bidra till bolagens kamp för förbättrad lönsamhet
På reguljärflygsarrangörssidan fortsatte nedgången för resor till USA och Israel under förra året. Kinaspecialisterna Lotus Travel och Svenskkinesiska njöt ganska goda dagar – innan sars-epidemin slog till i våras.
Ett exempel på en nischad arrangör som gått opåverkad genom krisen är UCPA Resor, som specialiserat sig på bussresor till Alperna med inclusive-arrangemang (helpension, skidor, liftkort, skidlärare). UCPA toppar listan över bäst resultat per anställd. Vinsten slutade förra året på 5 miljoner (4,4) och nettomarginalen blev dryga 10 procent.
– Vi har hög kvalitet, bra produkt till låga priser. Både vinst och omsättning ökar kraftigt år från år. Vår marknadsföring minskar med hälften varje år. Vårt goda rykte går från ”mun till öra” från gamla till nya resenärer, säger vd och ägare Bengt Erwast.