För ett år sedan avslöjade Swedwatch usla villkor för migrantarbetare på Apollos, Fritidsresors och Vings hotell i Dubai. Arbetare berättade bland annat om arbetsdagar på tolv timmar långa, trots att lagen i Dubai tillåter max nio timmar. Dessutom var det många som inte fick övertidsersättning och flera fick sina pass beslagtagna.
De tre charterbolagen skrev i samband med att rapporten presenterades i ett gemensamt uttalande att de, tillsammans med branschens certifieringsorgan Travelife, tagit initiativ till att fler hotell i Dubai skulle granskas.
När Ekot ett år senare frågar de tre bolagen vad som hänt hänvisar de återigen till Travelife, men Travelife har fortfarande inte granskat något hotell i Dubai. Apollo har dock sagt upp samarbetet med två hotell i Dubai som inte levde upp till arrangörens värdegrund och Ving planerar att upprätta ett system som ska göra det lättare att rapportera om missförhållanden.
De tre bolagen hänvisar vidare till interna arbeten med uppförandekoder, klausuler i avtal och samtal och workshoppar med medarbetare och leverantörer.
Men varken Apollo, Fritidsresor eller Ving har genomfört undersökningar för att ta reda på hur villkoren för de anställda ser ut.
– Att förvänta sig att en enskild touroperatör ska kunna följa upp tusentals hotell, det är inte rimligt. Det vi gör är att vi arbetar tillsammans med utvalda partners. Vi arbetar med den erkända och kanske ledande organisationen för de här kvalitetsfrågorna, och det är Travelife, säger Nina Hornewall, kommersiell direktör i Apollo Travel Group, till Sveriges Radio.
Enligt Olof Björnsson, researcher på Swedwatch, har arrangörerna inte gjort tillräckligt.
– Den granskning som de lovade har inte blivit av, säger han. Man kan tycka att företag som tar mänskliga rättigheter på allvar måste skapa sig en bild av hur det ser ut i den egna verksamheten. Först då kan man påverka till det bättre, säger han till Sveriges Radio.
LÄS OCKSÅ: Tvångsarbete på svenska charterhotell
En kommentar