Det är tydligt att Turkiet åter är på uppgång som resmål. Allra mest trendigt inför sommaren 2018 är Gazipaşa-Alanya som är säsongens snabbaste växande resmål bland de svenska sökresultaten, med en uppgång på hela 73 procent jämfört med föregående år.
Så vill svenskarna resa i sommar:
- 44 % av svenskarna planerar en strandsemester 2018
- 30 % av svenskarna föredrar generellt att spendera pengar på att resa
- 42 % av svenskarna sparar regelbundet pengar för att ha råd med semester
- 29 % av svenskarna föredrar att spara pengar på shopping under semestern, men bara 16 % väljer att spara pengar på sightseeing och utflykter
- 61 % av svenskarna föredrar att bo på hotell
- De tre viktigaste faktorerna när svensken ska välja hotell är följande: 1. Frukost ska ingå i priset (66 %), 2. Gratis wifi (52 %), 3. Hotellet ska ligga i nära anslutning till stranden (34 %).
Allt enligt ett pressmeddelande.