Under våren får alla Nordenbutikerna och katalogerna den nya loggan, under sommaren introduceras bytet på resmålen och koncernens samtliga 88 flygplan ska vara ommålade inom 1,5 år.
Priset? Någonstans kring 60 miljoner euro.
Koncernchefen Anders Holst ler i kapp med det nya ”smajlet”:
– Långsiktigt innebär det att hela koncernens gemensamma värde och styrka kan utnyttjas. Kostnadsbasen förbättras, de sex olika flygplansflottorna får en och samma struktur med färre flygplanstyper. Men det intressantaste är att hela koncernen kan tala som ett företag mot både myndigheter och stora hotellkedjor. Vi kan på ett helt annat sätt gå in och utveckla resmål och även bygga upp nya resmål från grunden.
På kort sikt tror Holst att förändringen betyder mer internt än för kunderna, det vill säga resenärerna.
– Det som på medellång sikt kommer att märkas är att Fritidsresor och Star Tours får möjligheter att utnyttja helt andra produkter inom gruppen än vad vi kan idag. Det innebär fler resmål, utflyktsprogram och hotell- och lägenhetsalternativ. Med gemensamma IT-system kan vi snabbt överföra bäddar och resurser mellan de olika ländernas bolag.
På sikt byter Fritidsresor namn till TUI, precis som SLG blev MyTravel?
– Det finns inga sådana planer just nu. Preussag har uttalat att de starka lokala varumärkesnamnen ska vårdas. Vi behåller våra blå skjortor, säger informationsdirektör Lottie Knutson.
ULF WALLIN