Fritidsresor hör till den tyska resekoncernen TUI som är börsnoterad. Några prognoser i reda tal för 2006 års resultat får därför inte Sverigeledningen lämna ut. Men Clemens uttalande om att resultatet förbättras med närmare 100 miljoner kronor skulle innebära en dramatisk ökning jämfört med 2005 då Fritidsresor vinst efter finansnetto slutade på 176 miljoner kronor. I dessa siffror ingår även den svenska flygbolagsverksamheten i Britannia Airways.
Även omsättningen väntas öka med cirka 15 procent. Då omsättningen året innan uppgick till 2,8 miljarder betyder det att omsättningen för 2006 kommer att hamna runt 3,2 miljarder kronor.
Det kan ställas i relation till konkurrenten MyTravel som för några veckor sedan redovisade en oförändrad omsättning på 3,6 miljarder kronor för sitt bokslutsår som avslutades i oktober.
– En förklaring till framgångarna är satsningen på nya resmål där chartern kommer till sin rätt, som Thailand och Kap Verde. Vår satsning på avgångar från regionala flygplatser runt om i Sverige bidrar till detta. För familjer utanför storstäder är det oftare mycket dyrare att resa på semester med reguljärflyg, eftersom det kräver anslutningsflyg. Däremot för resenärer i Storstockholm och Öresundsregionen är reguljärflygsbaserade resor ett alternativ, menar Clemens.
Liksom MyTravel ser Fritidsresor den största ökningspotentialen på resmål längre bort. Men enligt Christian Clemens innebar även den gångna sommarens nedgång för Turkietresandet där flyg i stället flyttades över till klassiska sommarresmål som Cypern och Kreta att sommarförsäljningens intäkter ökade, eftersom genomsnittpriserna till dessa destinationer är högre.