– Det kostar mer att låta de små resebyråerna sälja resorna än vad vi får in i intäkter. Vi sparar pengar i och med att vi kan minska antalet kataloger, utbildningsinsatser och provisioner. Det blir stora belopp över tiden, säger Johan Fägerblad, vd för Fritidsresor Sverige.
Exempelvis är kostnaden per katalog runt 35 kronor. Fritidsresors egna butiker och de större resebyråerna delar i snitt ut betydligt färre kataloger per såld resa än de små.
De resebyråer som främst får stryka på foten är de som inte tillhör någon kedja och som säljer färre än 1000 resor per år. Enligt vad Travel News erfar finns Resevaruhuset, Scanworld och Flygspecialisten Resebyrå bland de som får sluta sälja Fritidsresor.
– Kakan som distribueras genom agenter blir hela
tiden mindre och volymerna räcker inte till de små. Vi vill öka egenförsäljningen genom att öppna tre till fem nya butiker. Samtidigt har vi gett våra större samarbetspartners som Ticket, Resia och STG löften om att växa, säger Fägerblad.
Fritidsresors egenförsäljning har på tre år ökat från 30 till 49 procent, en andel som Fägerblad räknar med ska växa de närmaste åren.
Hittills har reaktionerna från de uppsagda agenterna varit svala.
– Det beror nog på att vi bara är en stödprodukt för många av dessa och att de främst sysslar med andra nischer.
Karin Starkman Ahlstedt