– Omsättning, resultat och antal passagerare – allt är rekord, säger Fritidsresegruppens Henrik Norlin om det avslutade räkenskapsåret.
Räkenskapsåret 2010/2011 innebar en omsättningsökning om 17 procent och en resultatsökning om 15 procent. Omsättningen ökade från 9,8 till 11,0 miljarder kronor för koncernen som består av Fritidsresor/Startour/Finnmatkat, Nazar, Tema och Wondercruises.
Antalet resenärer ökade 17 procent till drygt 1,4 miljoner.
– Jag är oerhört glad för kundtillströmningen: Över 200 000 nya kunder – varav knappt hälften svenskar – valde att resa med oss förra året och trots denna volymökning lyckades vi förbättra lönsamheten, säger koncernchef Christian Clemens.
Antalet resenärer ökade 17 procent till drygt 1,4 miljoner.
– Jag är oerhört glad för kundtillströmningen: Över 200 000 nya kunder – varav knappt hälften svenskar – valde att resa med oss förra året och trots denna volymökning lyckades vi förbättra lönsamheten, säger koncernchef Christian Clemens.
Den svenska verksamheten visade en omsättningsökning på 17 procent till 5,4 miljarder kronor. Vinsten uppgick till 372 miljoner kronor, en ökning på 37 procent.
– Resultatförbättringen var särskilt tydlig i vår svenska verksamhet, där Fritidsresor i Sverige förbättrade sitt resultat med över 100 miljoner kronor.
– Vi är numera ett onlineföretag som säljer in real life-upplevelser, vilket är en viktig faktor bakom resultatet. Under de senaste fem åren har vi stängt 90 procent av våra butiker och styrt verksamheten mot callcenter, som tar hand om internetkunderna. I år lade vi ner de traditionella katalogerna och sålde 61 procent av alla resor via nätet.
Försäljningen för den nuvarande vintern visar en kraftig tillväxt på resmål som Kanarieöarna och Kap Verde. Ackumulerad försäljning är oförändrad jämfört med föregående år eftersom Thailandsförsäljningen har påverkats av översvämningarna i Bangkokregionen. Detta trots att Phuket, dit merparten nordiska resenärer åker, är opåverkat av översvämningarna.
– Resultatförbättringen var särskilt tydlig i vår svenska verksamhet, där Fritidsresor i Sverige förbättrade sitt resultat med över 100 miljoner kronor.
– Vi är numera ett onlineföretag som säljer in real life-upplevelser, vilket är en viktig faktor bakom resultatet. Under de senaste fem åren har vi stängt 90 procent av våra butiker och styrt verksamheten mot callcenter, som tar hand om internetkunderna. I år lade vi ner de traditionella katalogerna och sålde 61 procent av alla resor via nätet.
Försäljningen för den nuvarande vintern visar en kraftig tillväxt på resmål som Kanarieöarna och Kap Verde. Ackumulerad försäljning är oförändrad jämfört med föregående år eftersom Thailandsförsäljningen har påverkats av översvämningarna i Bangkokregionen. Detta trots att Phuket, dit merparten nordiska resenärer åker, är opåverkat av översvämningarna.