– Det är ingen hemlighet att Prisma varit olönsamt och i Sverige är varumärket okänt. Därför väljer vi att bredda vårt huvudvarumärke och samtidigt minska våra produktions- och administrationskostnader, säger informationsdirektör Lottie Knutson.
I Norge, där Prisma ursprungligen kommer ifrån, har förlusten varit sammanlagt 30 miljoner under åren 2002 och 2003. Hösten 2002 köpte Fritidsresor även in Worldwide från Ticket och integrerade det i Prisma. Men varumärket blev inte långvarigt på den svenska marknaden, mindre än två år.
Personalen i Sverige och Norge fick beskedet om Prismas nedläggning den 20 oktober. Därefter har fackliga förhandlingar inletts.
– Den specialkompetens som personalen på Prisma besitter kommer att behövas inom koncernen, men det går inte att undvika uppsägningar, säger Lottie Knutson.
Charterbolagens reguljärflygvarumärken har haft svårt att hävda sig i konkurrensen. Tidigare i år valde MyTravel att lägga ner sin största reguljärflygsarrangör Trivselresor och lyfte över delar av programmet till sin nya produkt Vingflex. Fritidsresor väljer dock att helt integrera Prisma i Fritidsresor.
– Vi planerar inget sub-brand. En modern researrangör ska kunna erbjuda semester dit kunden vill resa, med fast eller flexibel reslängd. Resenären utgår först och främst från vart resan ska gå. Våra produktionsformer, reguljärflyg eller charter, är underordnade, säger Johan Lundgren.
KATARINA MYRBERG