I det senaste numret av Icas kundtidning Buffé erbjuder Ving Icas stamkunder rabatter upp till 1 700 kronor på baksidan av tidningen. Det finns ingen reklam i tidningen för Fritidsresor, men inne på Ica.se finns fortfarande deras rabatterbjudanden.
Det pikanta i bråket är att Vings nye vd Magnus Wikner, som signerat det nya avtalet för Vings räkning, så sent som i våras var marknadschef på Ica. Han var den som för fem år sedan slöt avtalet med Fritidsresor. Wikner hävdar flera gånger i samtal med TN att det var Ica – inte Ving – som i somras tog kontakt och ville diskutera ett samarbete.
– Vi blev väldigt glada. Ica har mer än 3 miljoner stamkunder och många av våra lojala kunder har Icakort, så då når vi ut ännu bättre till denna målgrupp, säger Magnus Wikner.
Christian Clemens menar att det är uppenbart att Wikner, medan han var kvar på Ica, förberedde samarbetet med Ving.
– Jag förstår att Ica efter fem år ser över sitt behov av nya produkter, men det är ett märkligt agerande.
Han vill inte gå in i detaljer hur avtalet ser ut, men menar att Fritidsresor ska vara exklusiv partner inom charterresor.
Ica Sveriges nye marknadschef Håkan Sjöstrand bemöter kritiken från Clemens.
– Det är olyckligt om det uppstått missförstånd när det gäller vårt avtal, vi för en dialog med Fritidsresor. Just nu samarbetar vi med båda, men vi kommer successivt att fasa ut Fritidsresor.
Vem är det som missförstått avtalet?
– Detaljer i våra affärsöverenskommelser diskuterar vi bara med våra partners, men vår uppfattning är att vi arbetar efter vårt avtal.
När Fritidsresors Ica-avtal går ut vill ingen kommentera, men Christian Clemens är på det klara med att Fritidsresor inte kommer att vara en Ica-partner framöver.
– Vi kommer att prioritera andra distributionskanaler, exempelvis resebyråerna.