Annons:

Fredagskrönikan är här igen

Visita rankar sin medlemmar. Ett dåligt sätt att lösa rekryteringskrisen skriver Viggo. Han är mer positiv till Ett Hem. Men han har också ett annat favorithotell. Att fixa visum till Ryssland är svårt. Att åka till Göteborg är betydligt enklare. Rapport om denna del av världen nästa vecka.

I tisdag var jag på en pressträff. Den inleddes med att en ung kvinna berättade om de krav hon hade på sin framtida arbetsgivare. Det var idel floskler av typen: bli sedd, företaget ska göra något mer än att tjäna pengar, typ något gott och att unga människor helst vill vara entreprenörer. Det tror jag inte alls på. I Stockholms innerstad finns det många som drömmer om att bli den nya Daniel “Spotify” Ek, men ytterst få är beredda att lägga ner det enorma arbetet och ta risker dagligen. Den centrala drivkraften hos de flesta människor är längtan efter trygghet. Det hänger ihop med livet på savannen i östra Afrika för några miljoner år sedan. I grottan var det färre lejon än utanför. Våra hjärnor är programmerade efter denna analys och de grå cellerna har inte förändrats nämnvärt trots att vi idag bor innanför tullarna och dricker smoothies med ingefära.

Efter denna inledning kom Daniel Wägerth. Han är vd på undersökningsföretag Universum i Norden. På uppdrag av Visita har hans bolag gjort undersökningen som på hemsidan beskrivs om “2018 års hetaste arbetsgivare” inom Besöksnäringen.

Hans presentation stödde min tes att de flesta går till jobbet för att de får lön och att många trivs på jobbet. Endast 13 procent av de 2 503 yrkesverksamma och studenter som svarat på enkäten är missnöjda. Det hela avslutades med ett gäng topplistor med mycket liten text som visades på en skärm. I undersökningen fick Visita med 152 företag, 50 fick tummen upp av panelen. Jag kunde snabbt konstatera att två av branschens viktigaste och största arbetsgivare inte var med på listan: McDonalds och Max. På fjärde plats fanns nykomlingen Fotografiska. Topp tre är 1. Scandic, 2. Choice och 3. Grand Hôtel. Det är Universums affärsidé att göra sådana här listor. När listan är klar säljer man annonser i en bilaga som ofta återfinns i Dagens Industri. Det har man gjort i 25 år och under denna tid har det skett en mindre revolution i företagsvärlden.

Förr hette det personalavdelningar och de skötte de anställdas löneutbetalningar och skrev anställningsavtal och sparkade folk vid behov. Numera heter denna avdelning HR (Human resources) och denna grupp anser ofta att de är viktigare än exempelvis försäljningsavdelningen. När någon ifrågasätter detta viftar HR-cheferna med den senaste Universum-ansökningen. Problemet är att Universums undersökning är en slags varumärkesundersökning bland studenter. Jag menar, hur kan någon ha en vettig åsikt om en arbetsgivare som man inte jobbar för? Undersökningen blandar äpplen med päron. Att jämföra små arbetsgivare som Fotografiska med gigantiska som Scandic är infantilt. Och vad gör egentligen en arbetsgivare “het”. Är det en hög ingångslön eller karriärmöjlighet? Leder Universums undersökning till bättre rekryteringar? Jag är som ni märker skeptisk.

Siffror från Scandic.

Jag förstår att Visita har köpt en undersökning av Universum. Besöksnäringens största utmaning är rekrytering. Förra året sökte endast 1 100 av Sveriges 96 000 blivande gymnasister till hotell- och restaurangprogrammet. Utbildningen är den minst efterfrågade av alla i Sverige. Ganska få vill ha ett stressigt lågstatusjobb som är dåligt betalt. Det kommer inte förändrats av Visitas undersökning. Jag tror det är smartare att lyfta fram goda exempel. Många av de höga chefer jag intervjuar dagligen i Travel News började på golvet. Jag har under mina 25 år i mediebranschen anställt många unga människor. Står det McD i CV:et kommer vederbörande automatiskt i rätt hög. Besöksnäringen är en studsmatta in i arbetslivet. Vågar du hoppa kan du hamna var som helst.

Jag bad Universum om en bortfallsanalys och mer data om de 2 500 som svarat på enkäten. Den skulle komma inom några timmar, men har inte synts till på hela veckan. Jag hoppas att Visita frågar efter den.

Rekrytering är en svår fråga för besöksnäringen. Jag lovar att återkomma till den snart. 

Ett Hem återfinns på Östermalm i Stockholm.

I måndags besökte jag för första gången Ett Hem i Stockholm. Jag fick en rundvisning av grundaren Jeanette Mix och hotelldirektören Helena Lundqvist. Det tolv rum stora hotellet imponerade stort på mig. Inredaren Ilse Crawford har gjort ett arbete i samma division som det Arne Jacobsson gjorde med SAS Royal hotellet i Köpenhamn. Jeanette Mix  sa sig vara helt oberörd av den nedgång på tio procent som drabbat övriga hotellbranschen i Stockholm. Hon talade om vikten att hålla rumspriserna på knappt 4 000 kronor uppe och bibehålla lönsamheten även när kapaciteten ökar. 2016 drog hennes verksamhet in 32 miljoner och gjorde 1,7 i vinst. En betydande del kommer från krogverksamheten som började i sin linda, men som i dag utgör halva av omsättningen. Verksamheten har varit igång sedan 2006. Det finns planer på fler enheter, men ännu är inget klart. Vore jag miljardär skulle jag bo på Ett Hem ofta.

Ett av Stockholms vackraste hotellrum.

Nu är jag inte detta och sover följaktligen mer ofta på hotell Örnsköld. Detta lär ha varit miljardären Ingvar Kamprads favorithotell i Stockholm. Örnsköld är något större än Ett Hem.  

I veckan har jag ägnat några timmar åt att skaffa ett visum till Ryssland. Det var en närmast surrealistisk upplevelse. Ryssarna ville bland annat ha ett dokument som visade att jag har en reseförsäkring. Detta papper ska han en stämpel och en signatur. Jag trodde att stämplarna dog med kommunismen, men så är alltså inte fallet i världens största land. Stämplar är också populärt på Kuba.

En av flera nya krögare i Stockholm: Filmon Michae på Yellow.

Krogboomen i Stockholm rullar på. I veckan öppnade Yellow med 70 stolar och YUC med 150 stolar på Jakobsbergsgatan. På tvärgatan Norrlandsgatan öppnade Pinchos med 260 platser. I samma kvarter finns nyöppnade Jureskogs med 140 platser och Eataly med 350 platser. 970 nya krogstolar bara på Stureplan denna månad. Häftigt! Och lite läskigt.

I dag sitter jag i en jury på Gyllene Salen på Marina Tower i Stockholm och ska utse bästa konferenslunchrätten. I kväll reser jag till Göteborg med anledning av att Svenska mässan fyller 100 år. Rapporter om detta och annat kan du snart läsa på denna sajt.

Våren tycks vara här. Äntligen!

3 kommentarer

  1. Uirá Ramos - Elitresor.se: Tack Viggo för krönikan.. Kan bara hålla med dig ang. Universums undersökning.. Den är nästa skrattretande.
  2. Nils Axing: Viggo, det heter inte HR längre. Det heter T&D, Talent & Development . Ganska logiskt eftersom ”humans” inte kan vara en ”resource “ jämställda med övriga råvaror och resurser som företagen behöver för bedriva sin verksamhet.
  3. Hassan: Tummen på problemet. Visita gör det lätt för sig. Bra med någon som ser litet längre ... Än ens gång: Välkommen!