Annons:

Från grillade resenärer till stekta hamburgare

Skillnaden mellan välstekta hamburgare och välgrillade charterresenärer på stranden är inte så stor. Åtminstone inte för MyTravels varumärkesdirektör Magnus Wikner som blir ny marknadsdirektör på svenska McDonald´s.- I båda fall handlar det om serviceföretag som ska skapa en positiv gästupplevelse, där varje kundmöte är "sanningens ögonblick".

Wikner har arbetat 15 år på Ving/MyTravel. Under åren 1998 – 2001 var han marknads- och varumärkesdirektör för Ving Norden.
I samband med att varumärkesorganisationerna avskaffades och blev renodlade landsorganisationer trädde Wikner in i koncernledningen med det övergripande ansvaret för varumärkespositionering och marknadsstrategier och var starkt involverad i lanseringen av MyTravel förra vintern.
Många inom Ving har varit tveksamma till att hårdlanseringen av MyTravel leder till att Ving försvagas, vad är din kommentar?
– Jag tycker vi haft en öppen diskussion om detta inom gamla SLG/MyTravel. Vår styrka är många starka researrangörer, som Ving, och dem ska vi tydliggöra. Varumärket MyTravel i sin tur ska står för semestervaruhuset som exempelvis hjälper dig i alla delar av resan, exempelvis bokning genom vår sajt.
Han menar att branschförändringen mot internationella konglomerat, som MyTravel och TUI, med globala varumärkesstrategier innebär möjligheter – men även risker.
– Jag tror det är en ofrånkomlig utveckling. Om den är bra? Det får framtiden utvisa.
KATARINA ERIKSSON

Kommentarer är stängda.