Annons:

Fortsatt förvirring om PBAirs pengar

20 000 bokade resor, 2200 betalade in pengar. PBAirkonkursen är fortfarande inte uppklarad.- Vi har bokat om drygt 1000 personer till resor med Thai Air, resterande 1000 som betalade biljett hoppas jag ska få tillbaka sina pengar av PBAir i Thailand.

Det säger Jimmy Nilsson, som först försökte starta Asiencharter till Malaysia med Pacific Holidays, och sedan blev vd för joint ventureförsöket med thailändska PBAir.
– Jag bedömer att det saknas cirka 6 miljoner kronor. Men pengarna finns, dels 9 miljoner hos vår ägare på Isle of Man där Deloitte&Touch utreder konkursen, dels de 15 miljoner som förts över till PBAir i Thailand, säger Jimmy Nilsson.
I lokalpressen i Blekinge beskylldes han först för att ha rymt med alla pengar till Thailand. Nu sitter han som vd i det ”lagerbolag” som thailändska PBAir bildat för att reda ut härvan.
För dem som inte ville eller kunde boka om har det svenska bolaget skickat passagerarlistor med ekonomiska krav till Thailand. Den första listan sändes ned den 28 december.
– Jag vågar inte utlova något förrän vi har pengarna i handen, säger Jimmy Nilsson.
För dem som bokade, men inte hann betala in sina resor, gör PBAir ingenting.
– Formellt har vi inte slutit några avtal med dem.
Trivselresor och Globetrotter bokade cirka 500 resor.
– En stor del har fått sina resor ombokade till Thai. En fjärdedel av inbetalningarna ligger frysta hos BSP i väntan på utredning. Vi räknar med att alla pengar återbetalas, men erfarenhetsmässigt tar det lång tid i konkurser, säger Christian Clemens, vd för Trivsel och Globetrotter.
En familj som bokade biljetter för 70 000 kronor har anmält resebyrån Sky Discount Travel i Stockholm till Allmänna Reklamationsnämnden.
– Familjen hade bokat direkt hos PBAir, men eftersom de hade ett tidigare tillgodohavande hos oss så bad de att få utnyttja detta som delbetalning och vi övertog inbetalningen, säger ägaren Lennart Struve. Vi har följt SRF:s rekommendationer och vi hoppas givetvis att PBAir ska ersätta familjen i det här komplicerade fallet.
Samtliga övriga 240 kunder som bokat PBAirbiljetter hos Sky Discount har kunnat ersättas med alternativa biljetter eller fått pengarna tillbaka eftersom resebyrån turligt nog inte hade hunnit skickat dem vidare till PBAir.
Ulf Wallin

Kommentarer är stängda.