Annons:

Första-minuten-resor säljs dyrare

Fritidsresors satsning med Första-minuten-resor tycks även i år gå i lås. Under de två första veckorna sålde de 15 000 resor - med ett högre snittpris än förra året.

Första-minuten-katalogen släpptes i slutet av augusti, ett par månader tidigare än den ordinarie. Redan efter två veckor hade hälften av det uppsatta säljmålet nåtts, på totalt 30 000 resor. Skillnaden mot förra årets premiär är att rabatterna är lägre. De rekordbilliga resorna, vilka mer eller mindre slumpades bort, är inte med i år.
– Vi har sålt lika många resor som under samma period förra året, men med ett högre snittpris, säger Lottie Knutson, informationsansvarig på Fritidsresor.
Sommarens relativt dyra sista-minuten-resor har troligtvis varit en drivande faktor för att köpa de billigare första-minuten-resorna. Vissa av dem som bokar tidigt är trogna kunder som ändå hade bokat senare.
Men Lottie Knutson tror att de även plockat från totalmarknaden. Nu väntar de på att konkurrenterna skall följa deras exempel.
– Konkurrenterna brukar följa oss när vi gör något bra, säger hon.
På MyTravel tycks konceptet inte locka.
– Vi ser ingen anledning att ha något speciell prisutspel eller kampanj. Våra kunder vet att man kan boka resor flera år i förväg, säger Eivor Andersson, Sverigechef på MyTravel.
– Vår uppfattning är snarare att man bokar allt senare. Det har skett en förändring de senaste åren. Merparten bokar betydligt senare än tidigare.
Johan Nylander

Kommentarer är stängda.