Framtidens resebyrå: smalare men starkare
Reportage
Föreställ dig följande: Du har redan checkat in till din Atlantflygning och har valt att sitta på plats 15C. Du har beställt den där vegetariska rätten som brukar ta slut. Du vet att du kommer att landa i ett 35-gradigt Los Angeles om cirka 12 timmar. Och - du vet vilken hyrbil du kommer att köra till det bokade hotellet. Och du har gjort allt hemma och insupit all information vid kaffebordet med hjälp av mobiltelefonen, dina kreditkortsuppgifter och en trådlös internetuppkoppling. Det aktualiserar frågan: Är det traditionella resebyråkontoret relevant i en digital värld? I en marknad präglad av interaktiva lösningar där konsumenten egenhändigt kan sköta både flyg- och hotellbokningar, och dessutom hyra bil och boka greenfees, behövs då resebyrån i samma omfattning? Travel News har diskuterat resebyråns förutsättningar och framtida utmaningar.
Text: Adam Rosander