Nyheten som TT skrev var egentligen inte en intervju utan ett resonemang om en rad olika faktorer som över tid påverkar turismens utveckling, såsom förändringar i kundbeteende, branschstruktur, digitalisering, köpkraft, nya marknader, med mera.
Anser du att stora företag är ett problem i reseindustrin?
Mitt generella resonemang om att det kan finnas positiva saker med en konkurs var att alla typer av stora händelser ofta leder till möjlighet för t ex andra att komma in på marknaden med kanske helt eller delvis nya affärsmodeller och för mindre aktörer att öka sin konkurrenskraft. Jag sa dock även att det såklart för de som direkt berörs i första hand (resenärer och leverantörer, boenden och transporter med mera, med avtal) är en negativ sak att bolaget går i konkurs. För turismen på global nivå så styrs ju reseströmmarna i hög utsträckning av researrangörer och flygbolag samt andra transportörer. De opererar med skalfördelar och prispressande modeller för att vara konkurrenskraftiga. Det är då inte främst småskaligt resande utan just storskaligt. Storskaligt resande där många människor åker på samma sätt till samma platser vet vi skapar i många fall ett för högt tryck och är inte hållbart. Se även diskussioner om ”over-tourism”.
Det mesta av intervjun ägnades dock åt att diskutera förändringar i konsumentbeteende över längre tid där till exempel digitaliseringen har haft och har stor påverkan men att det ser olika ut på olika marknader globalt. Även intresset för standardiserade paketresor har ändrats men ser också olika ut hos olika marknader och/eller segment. Vi diskuterade betydelsen av reserfarenhet, priset som avgörande faktor, personalisering och unikitet samt den totala mängden resande för olika grupper av turister för olika syften.
Hur borde det vara enligt dig och din forskning?
Jag har inga synpunkter på hur något BORDE vara och meddelade i intervjun att varken jag eller någon av mina kollegor gjort någon studie på researrangörer och branschens struktur i sin helhet, särskilt inte kopplat till Thomas Cook. Däremot kan jag konstatera att under de senaste 30 åren så har några stora förändringar skett i form av ekonomisk tillväxt, digitalisering och lågprisflygbolag som på många sätt påverkar branschens struktur och konsumentbeteende i stort. Därav är det egentligen inte förvånande att några bolag förr eller senare går i konkurs givet att förmågan att anpassa sig till förändringar säkert är olika och att olika bolag väljer olika strategier.
Reseindustrins största utmaning?
Kanske är reseindustrins största utmaning att förändringstakten i samhället i stort ökat och att flertalet samhällstrender (såsom fokus på klimat, individuella behov, och digitalisering) först nu faktiskt verkligen slår mot.
Vad de senaste trenderna in turismforskningen?
De senaste trenderna inom turismforskning är till exempel; over-tourism, sharing economy, hållbarhet, business intelligence, analytics and forecasting med nya datakällor såsom sociala medier och gps-data, cross-cultural aspects of tourism, business networks, destination branding, smart destinations, och allt som har med digitaliseringen i samhället att göra.
Namn: Maria Lexhagen
Titel: Docent i turismvetenskap
Familj: 2 barn och sambo
Ålder: 51
Bor: utanför Östersund
Senaste resa: Ligurien i Italien
Favorithotell: Grand Hotell Stockholm
Favoritfärjebolag: Destination Gotland
Favoritreseapp: SAS
Flygbolag som jag åker helst med: SAS
Favoritdestination: något med vackert landskap och unik kultur
Min drömresa: tillbaka till Australien
Detta vet vi inte om dig: Att jag är utbildad kock
En kommentar