Annons:

En allt magrare Spies

Spies katalog blir allt tunnare i takt med att priserna blir lägre. Samtidigt redovisar resebyråerna allt mindre försäljning av lågprisarrangörens resor och frågorna om Spies framtid tornar upp sig.

– Det är inte så konstigt att resebyråerna tycker att Spies tappar. Vi har minskat volymerna kraftigt – från 150 000 år 2001 till 75 000 förra året och direktförsäljningen har ökat. Det viktiga för oss är inte höga volymer utan lönsamhet, säger Johan Lundgren, vd för My Travel, där Spies ingår.
Lundgren hävdar att volymminskningarna är helt enligt planerna och en följd av lågprissatsningen.
– En stor del av kapaciteten har förts över till Ving för att möta den ökande efterfrågan när resebyråledet började sälja Ving. Att Spies väntar ut övriga arrangörer och släpper katalog sist för att kunna garantera lägsta pris leder också automatiskt till förre antal resor.
Lågprissatsningen initierades redan för tre år sedan, men det är först nu som arrangören verkligen kan visa upp låga priser.
– Ett problem har varit att produkten inte stämde överens med positioneringen som lågprisprodukt. Nu har vi tagit bort de fyrstjärniga hotellen och infört en lägsta pris-garanti.
MyTravels koncernchef Sam Weihagen har tidigare konstaterat att år 2003 blir ett examensprov för Spies, som gått med förlust flera år i rad.
Är det risk att Spies kommer att försvinna från marknaden?
– Risken är inte större för Spies än för någon annan. Vi är nöjda med utvecklingen hittills och tror på vinst i år, säger Lund-gren.
Men han poängterar att MyTravel inte har någon sentimental syn på sina varumärken – de måste leverera pengar för att få finnas kvar.
Karin Starkman Ahlstedt

Kommentarer är stängda.