I torsdags ställde den danska researrangörsföreningen (resebyråer har en egen förening/red anm) ultimatum till Detur: ”Betala era skulder till kunderna inom 14 dagar eller ni blir uteslutna”.
I dag svarar Detur med att hoppa av från Rejsearrangörer i Danmark, RID:
”I ljuset av RID:s agerande har styrelsen för Detur Danmark funnit att RID inte längre tjänar sina grundprinciper och syfte”, skriver Detur i ett uttalande.
Travel News har sökt Deturs ledning för att få mer information om företagets situation i både Danmark och Sverige, men får bara svar genom den pressrelease som skickades ut i Danmark.
Där säger Detur bland annat att de är långt ifrån ensamma om att ha drabbats av massiva återbetalningskrav och förklarar (fritt översatt från den engelska pressreleasen):
”Arbetet med återbetalningar har gått långsamt eftersom system och processer inte var förberedda för ett så massivt antal återkrav. Varje återbetalning hanteras manuellt, ett branschproblem och en utmaning.”
Att problemen varit extra svårlösta för Detur förklaras med ägarskiftet i september 2020 då den nya ledningen gjorde en överraskande upptäckt:
”En omfattande eftersläpning av utestående krav från kunder upptäcktes, såvitt det kan fastslås orsakat av mänskliga misstag. Åtgärder vidtogs omedelbart för att så snabbt som möjligt reducera eftersläpningarna.”
Därefter gör Deturledningen en ordentlig ”pudel”:
”Vi är pinsamt medvetna om att Detur har kunder som väntat länge på att få sina återbetalningar och det är en oönskad och olycklig situation som Detur inte är nöjd med. Bedömningen är att alla återkrav ska vara lösta senast i slutet av juli. Vi är uppriktigt ledsna och ber om ursäkt. Vi vill verkligen inte att våra kunder ska lida.”
Men sedan reser sig Detur och morrar åt sin branschförening:
”Vi är verkligen förvånade över RID:s agerande. Vi har informerat våra kollegor i RID om situationen och bett om föreningens hjälp för att underlätta och påskynda processen. Olyckligtvis har RID valt ett annat agerande, vilket kan vara kontraproduktivt för branschen. Vi måste lyfta frågan vad som är de bakomliggande skälen till deras beslut.”
Och i dag kom så beslutet att helt hoppa av från RID.
I Sverige arbetar Detur också med återbetalningar, men bedöms av branschföreningen SRF inte vara sämre än någon annan aktör.
I ett mejl till Travel News meddelar Detur att företaget avser söka de statliga lån som erbjuds resebranschen.
Text: Leif Holmkvist