– Många svenska turistanläggningar har hög kvalitet, men hittills har ingen arrangör paketerat den svenska turismen. Vi försöker utnyttja det nya lågkostnadsflyget, och skapa separata upplägg för olika marknader, berättar Per Wirmén.
Det nya bolaget ECI, Ericson Consulting Incoming, står på två ben: Det korta resandet från länder där man kan flyga billigt, som Italien, Spanien, Tyskland, Holland och Belgien samt longhaul från Kina, Sydostasien och Mellanöstern.
Bolaget har skrivit samarbetsavtal med Nordic Airlink och arbetar för fler avtal med utländska flygbolag med låg prisbild. För långväga gäster är Malaysian Airlines direktlinje från Stockholm högintressant för ECI, som nyligen genomfört en stor säljaktivitet och pressbearbetningar tillsammans med svenska ambassaderna i Kuala Lumpur och Singapore.
Resepaketen omfattar inledningsvis de nordiska huvudstäderna och ett 10-tal väl fungerande lokala turistmål i Sverige, som slottsvistelser och skidweekends. I år räknar ECI med 2000 gäster och målet för nästa år är 6000.
Under första året har ECI investerat miljonbelopp och inlett nära samarbeten med bland annat norrländska kommuner . En stor utmaning är att ena turistföreträdare och politiker på lokal och regional nivå.
– Vi måste även få fram fler entreprenörer med kontinental anda. Kravet för att vi ska göra ett resepaket är att det finns minst fem öppna attraktioner inom en radie på tio mil, säger Björn Winberg.