Flyg: Prispress men inget ras
Efter ett 2014 som präglades av expansion och prispress verkar 2015 bli ett stillsammare år för flyget.
– Det blir delvis ett år av konsolidering. Många bolag i både Sverige och Europa väntar på plan som inte levereras förrän från 2016 och framåt så det finns inte utrymme för kapacitetsökningar på samma sätt som vi sett de senaste åren, säger Henrik Littorin, flyganalytiker på Swedavia, och tillägger:
– Dessutom går den förväntade makroekonomiska tillväxten i Sverige långsamt. Den skulle ta fart i slutet av 2014 och fortsätta in i 2015 men det går trögt i både Asien och euroområdet, vilket riskerar att dämpa både affärsresandet med flyg och inkommande privatresenärer.
Konkurrensen kommer fortsatt att vara stenhård, inte minst till och från Europa, varför prispressen från svenska flygplatser troligtvis består. Men kanske har nivåerna ändå stabiliserats.
– Det kommer alltid att finnas billiga resor, men vi ser inget som tyder på att snittpriset kommer att sjunka 2015, säger Henrik Littorin.
Under 2014 ökade antalet passagerare vid Swedavias tio flygplatser med 7 procent till totalt 35,6 miljoner. Det innebar nytt rekord med en marginal på 2,2 miljoner resenärer.
– Utrikestrafiken ökade mer än vi trott ifjol. Inrikestrafiken har inte vuxit på flera år, men 2014 såg vi ett uppsving även där. Det är mycket intressant, säger Littorin.
Hotell: Stockholm blir årets vinnare
Hotellmarknaden fortsätter att utvecklas positivt under 2015. Den bedömningen gör Visitas branschekonom Björn Arnek.
– Tillväxten är kopplad till i första hand Stockholm där både utbudet och efterfrågan ökar, säger han.
Därmed fortsätter trenden från 2014 som var ett rekordår för de svenska hotellen med en beläggningsgrad på 51,6 procent (första gången över 51 procent). Men eftersom det var de mindre betalningsvilliga privatresenärerna som drev efterfrågan, en ökning med 10 procent, så sjönk den genomsnittliga logiintäkten per rum något. I år bedömer Visita att efterfrågan på hotellrum kommer att öka mer än utbudet, varför beläggningsgraden kommer att landa på 52 procent. Även snittintäkterna spås öka med 3 procent.
– Affärsresenärerna blir fler i år. När det gäller konferens kommer den trendmässiga nedgången planas ut tack vare en starkare konjunktur, säger Björn Arnek.
Martin Creydt, Sverigechef på Scandic, håller med men menar att ”det gömmer sig dramatiska skillnader i siffrorna”.
– Stockholm är en vinnare 2015. Men i många andra städer ökar kapaciteten betydligt mer än marknaden. Värst är det i Malmö som får en kapacitetsökning på 30 procent under 2015 och 2016, samtidigt som marknaden bara växer med 5 procent. I Umeå är det nästan lika dramatiskt.
Charter: Stabilt trots tuffa tider
Charterbranschen lever under allt hårdare press, inte minst på grund av lågpris- och reguljärflygens växande skara direktlinjer till klassiska charterresmål. Ändå levererar både Fritidsresor och Ving en optimistisk framtidsbild.
– Efterfrågan inför och under vintern är stabil och vår produktion ligger i linje med efterfrågan. Sommarförsäljningen ligger på samma nivå som för ett år sedan, säger Mathias Bergendal på Fritidsresors informationsavdelning.
På Ving är man också förtröstansfull.
– Vi gjorde ett rekordresultat för räkenskapsåret 13/14 och vi räknar med att ligga på samma nivå i år. Vi fortsätter satsa på våra koncepthotell och utvecklar vårt erbjudande för dynamisk paketering vidare, säger informationschef Magdalena Öhrn.
Apollo har haft en minst sagt turbulent inledning på 2015, med bådebeslut om att arrangören ska säljas och ny Sverigechef och Nordenchef på plats.
– Kuoni Nordic kommer redovisa ett negativt resultat för räkenskapsårets första nio månader, men räknar med ett förbättrat helårsresultat, säger Kajsa Moström, informationschef på Apollo.
För Apollos del ser ändå 2015 bra ut.
– Sommarförsäljningen ligger på samma nivå som ifjol och det var en bra sommar för oss, säger hon.
Affärsresebyrå: Affärsresandet tar försiktigt fart
Enligt en Sifoundersökning som Resia beställt kommer 45 procent av svenskarna att lägga
8 000 kronor eller mer per person på resor under 2015, en ökning med 4 procentenheter jämfört med ifjol. Siffrorna är ögongodis för privatresebyråerna som 2014, efter att ha ökat mer eller mindre oavbrutet sedan 2009, minskade sin försäljning med 4 procent. Allt enligt statistik från Svenska resebyråföreningen.
– 2014 var ett tufft år för semesterresandet, men vi hade en bättre utveckling än marknaden och ser ingen avmattning 2015, säger Ingela Schönning, kommunikationschef på Resia.
Resia menar att tillväxten ligger i dynamiskt paketerade resor, kryssningar, generationsresor och annat där kunder behöver hjälp, samtidigt som charterförsäljningen backar.
Även affärsresandet bröt en efterhängsen trend 2014 när försäljningen ökade med 1 procent jämfört med året före.
Christer Nordlund, koncernchef för HRG Nordic, är försiktigt optimistisk inför framtiden.
– Vi är i händerna på den makroekonomiska utvecklingen, men som det ser ut nu tror jag på en fortsatt liten uppgång 2015.
Tåg: Krig på rälsen till Göteborg
Utvecklingen för tågtrafiken i Sverige 2015 handlar mycket om hur MTR Express klarar av att utmana SJ på den viktiga sträckan Stockholm–Göteborg. Eller tvärtom, hur SJ klarar av den nya konkurrensen från MTR Express på nämnda sträcka.
MTR Express drar igång den 21 mars med 48 avgångar i veckan. Därefter ökar uppstickaren successivt till 60 avgångar i veckan i maj och 90 i augusti. Johan Söör, vd på MTR Express, säger att tågbolaget vill pressa priserna.
– Det är generellt för dyrt att åka tåg idag, det går ofta att hitta billigare flygbiljetter. Men vi jobbar också med digitala lösningar för att kunna informera och kommunicera med våra kunder på bästa sätt, säger han.
SJ, som rapporterade ett ökat resande med 2,1 procent ifjol, räds inte den nya konkurrensen.
– Vårt främsta mål är att locka resenärer från flyget och bilen till det mer miljövänliga tåget. Vi tror att det här kan leda till ett större intresse för tåget totalt sett. Dessutom erbjuder SJ både kortaste restiden och flest avgångar på sträckan Göteborg–Stockholm, säger Åsa Larsson, ansvarig för extern kommunikation på SJ.
SJ har inlett en omfattande teknisk upprustning av X 2000-tågen. Totalt satsar bolaget 3,5 miljarder kronor de närmaste åren. En storsatsning på snabbtåg mellan Stockholm och Oslo med tre avgångar i vardera riktningen lanseras dessutom i augusti.
Rederi: Passagerarboom på västkusten
Det råder stor optimism i Stena Lines korridorer. Anledningen är rederiets bordershops som sjösattes våren 2014 och som blivit en succé. Ombordförsäljningen har ökat med 69 procent och passagerarvolymerna mellan Göteborg och Danmark har skjutit i höjden med 24 procent under 2014 jämfört med året före.
– Hittills i år har vi också en tvåsiffrig tillväxt och jag ser ingen avmattning. Göteborg-Frederikshavn presterar bäst, men vi ser ökningar på alla linjer, säger Stena Line Travels chef Jari Virtanen.
På Östersjön räknade Viking Line in rekordmånga passagerare 2014, 6,6 miljoner, en ökning med 1 procent jämfört med 2013. Ökningen tillskrivs främst Helsingfors–Tallinnrutten som hade ett utvidgat trafikupplägg under sommaren.
– Vi tror att trenden fortsätter och att 2015 hamnar på ungefär samma nivå som 2014 när det gäller passagerarvolymer, säger Jan Hanses, vd för Viking Line.
Tallink Silja Lines försämrade passagerarvolymer andra halvåret 2014 förklaras med en halvering av trafiken på linjen Stockholm–Riga.
– Silja Romantika ligger i docka sedan augusti 2014. När hon är tillbaka i trafik augusti 2015 kommer våra volymer att öka igen, säger Luulea Laane, kommunikationsdirektör på Tallink Silja.