För 26 år sedan började Magnus Wikner som programvärd på Ving på Kreta. Nu är han tillbaka – för fjärde gången – som vd för Ving Sverige. Travel News träffar honom på hans femte dag på jobbet och luskar både i det förflutna och i framtida strategier.
Att Magnus Wikner är välkommen tillbaka råder inget tvivel om.
Hans långa erfarenhet från Ving i kombination med nio år som marknadschef på McDonalds och Ica, som har stort kundfokus, anses helt rätt.
– När ledningen berättade vem som skulle bli nästa vd gick ett sus genom personalmötets drygt 100 personer och vi bröt ut i ett unisont: ”Yes!”, säger en medarbetare som TN träffar på kontoret.
För Magnus Wikner är det en nygammal känsla att återigen parkera sin bil i garaget under kontoret på Rålambsgatan efter nio år bortavaro. Han har tidigare både jobbat med Vingprofiler som Sam Weihagen och Christer Sandahl, under förra Sverige-vd:n Eivor Andersson och nära nyckelpersoner som finansdirektören Hans Isacson och koncernchef Lars Löfgren. Kanske är det därför det är lite oklart hur det gick till när Wikner fick jobbet.
– Lars och jag bor båda i Mariefred och träffas ibland så det utvecklades naturligt.
Säkert är dock att Magnus Wikner inte kunde motstå tjänsten. Hjärtat hade han fortfarande hos Ving och han kände stort förtroende för ledningsgruppen.
– Jag är imponerad av Vings arbete under senaste decenniet med att effektivisera, bygga upp internet och sålla bland varumärkena utan att tappa marknadsandelar. Sedan är det klart att vd-stolen lockade.
Mycket har hänt sedan Magnus Wikner lämnade Ving för nio år sedan, bland annat har arrangören gått från nästan 50 butiker till tre och det har skett en revolution på internet. Magnus Wikners fokus i framtiden ligger på kunderna.
– Det kanske låter tråkigt, men det finns ingen ny silver bullet. Det handlar om att fortsätta förädla semesterformer och koncept, fortsätta ha starkt kundfokus och möta behov.
Första veckan har han träffat sina medarbetare och fyllt ett helt kollegieblock med anteckningar och egna reflektioner.
– Det finns så oerhört mycket bra tänk och kompetens i Ving i dag. Jag är ivrig att börja jobba med att få ut ännu mer från detta, snarare än att hitta nya idéer. Som marknadsledare måste du ta initiativet på marknaden.
Att Magnus Wikner är välkommen tillbaka råder inget tvivel om.
Hans långa erfarenhet från Ving i kombination med nio år som marknadschef på McDonalds och Ica, som har stort kundfokus, anses helt rätt.
– När ledningen berättade vem som skulle bli nästa vd gick ett sus genom personalmötets drygt 100 personer och vi bröt ut i ett unisont: ”Yes!”, säger en medarbetare som TN träffar på kontoret.
För Magnus Wikner är det en nygammal känsla att återigen parkera sin bil i garaget under kontoret på Rålambsgatan efter nio år bortavaro. Han har tidigare både jobbat med Vingprofiler som Sam Weihagen och Christer Sandahl, under förra Sverige-vd:n Eivor Andersson och nära nyckelpersoner som finansdirektören Hans Isacson och koncernchef Lars Löfgren. Kanske är det därför det är lite oklart hur det gick till när Wikner fick jobbet.
– Lars och jag bor båda i Mariefred och träffas ibland så det utvecklades naturligt.
Säkert är dock att Magnus Wikner inte kunde motstå tjänsten. Hjärtat hade han fortfarande hos Ving och han kände stort förtroende för ledningsgruppen.
– Jag är imponerad av Vings arbete under senaste decenniet med att effektivisera, bygga upp internet och sålla bland varumärkena utan att tappa marknadsandelar. Sedan är det klart att vd-stolen lockade.
Mycket har hänt sedan Magnus Wikner lämnade Ving för nio år sedan, bland annat har arrangören gått från nästan 50 butiker till tre och det har skett en revolution på internet. Magnus Wikners fokus i framtiden ligger på kunderna.
– Det kanske låter tråkigt, men det finns ingen ny silver bullet. Det handlar om att fortsätta förädla semesterformer och koncept, fortsätta ha starkt kundfokus och möta behov.
Första veckan har han träffat sina medarbetare och fyllt ett helt kollegieblock med anteckningar och egna reflektioner.
– Det finns så oerhört mycket bra tänk och kompetens i Ving i dag. Jag är ivrig att börja jobba med att få ut ännu mer från detta, snarare än att hitta nya idéer. Som marknadsledare måste du ta initiativet på marknaden.
KARIN STARKMAN AHLSTEDT