Club Eric omsätter i år 50 miljoner kronor på paketerade resor med kryssningsinslag och målet är att fördubbla volymerna till över 100 miljoner nästa år. TV-reklamsatsningen i januari och februari är en del av tillväxtstrategin. Reklamfilmerna är dock långt från traditionell kryssningsreklam som uppvisar exteriören av de stora kryssningsfartygen.
– Vi ska sticka hål på alla fördomar om kryssningar och precis som i vår tidningsannonsering fokuserar vi på upplevelsen under resan, inte själva kryssningsfartyget, säger vd och delägare Tomas Jonsson.
Club Eric är ett dotterbolag till Eriks of Sweden. Eriks of Sweden som är en konferens- och incentivearrangör är dock den betydligt mindre verksamhet sedan satsningen på paketerade upplevelseresor för privatpersoner inleddes för tre år sedan. Hela koncernen omsatte 53 miljoner 2010, där Club Eric stod för cirka 30 miljoner kronor.
– Kryssningar är fortfarande en jungfrulig marknad och vi är på väg att ta en stark position, säger Tomas Jonsson.
De största destinationerna för Club Eric är dock inte Karibien och Medelhavet utan Asien (Hongkong, Shanghai och Japan) och Sydamerika. Men i år kommer man även att erbjuda färdigpaketerade fly & cruisepaket, exempelvis till Medelhavet.
– Vi vill ju inte tacka nej till de kunder som absolut vill ha det.