Annons:

Chartern ratar tv för nätet

Metasökbyråerna koncentrerar sin marknadsföring betydligt mer mot tv än vad charterarrangörerna gör. Det visar en kartläggning som Dagens Media gjort.

Trenden är att charterbolagen har flyttat över pengar från traditionella medier till internet, medan metasöksajterna ökar i tv.

Under perioden januari-september ifjol lade både Trivago och Momondo all sin marknadsföring inom traditionella medier på tv-reklam. Flygresor.se lade 92 procent på tv och resten på radio och utomhusreklam.

Det är skillnad mot hur de största charterbolagen agerade. Ving, Fritidsresor och Apollo lade mellan 75 och 90 procent på tv-reklam, men också en hel del i olika dagstidningar, enligt en kartläggning från branschtidningen Dagens Media som använt sig av Sifo Reklammätningar som källa.

Hur mycket pengar de olika aktörerna satsar på marknads­föring på internet framgår inte, det finns det inga officiella siffror på.

Vings marknadschef Claes Pellvik konstaterar att metasöksajter som Momondo och Trivago satsar ordentligt på reklam, samt att man ökar något själva.

– Vi minskar inte vår totala budget, den är något ökad, utan det är en förflyttning där vi går mer åt digitala kanaler. Det är i takt med tiden, säger Claes Pellvik.

Han säger att minskningen i traditionella medier med råge kompenseras i digitala kanaler. Men han räknar inte med att överflyttningen fortsätter.

– Vi har redan gjort en stor förflyttning och vår nuvarande tv-investering har gett bra resultat, så just nu kommer vi inte flytta över mer. Vi lägger fortfarande betydande pengar i analog tv.

Trivago har valt att lägga 100 procent av annonseringen i traditionella medier i tv. Hur mycket sajten lägger på internet vill man inte uppge, men enligt pr-chef Sigrid Dalberg-Krajewski spenderar man mest på tv.

– Det är här vi når en bred publik i alla åldrar, skriver hon i ett mejl till Travel News.

Momondo resonerar på liknande sätt, men prioriterar kanske internet högre än Trivago, enligt ett mejl från Sverigechef Robin Eriksson.

– Momondo är en digital aktör och det är också här våra användare finns. De digitala aktiviteterna hjälper oss att förbli top of mind i en relevant kontext. Det är från nätet vi har vår utgångspunkt.

 

Medieköp i resebranschen
De tre stora charterjättarna i Sverige satsade 200 miljoner kronor på reklam under de första nio månaderna förra året.

 

Charter
Ving: 72 MKR (-22 %) varav 46 MKR i tv (-25 %)

Fritidsresor: 66 MKR (-22 %) varav 60 MKR kronor i tv (-9 %)

Apollo: 66 MKR (-11 %) varav 49 MKR i tv (-6 %)

Airtours 40 MKR (8 %) varav 14 MKR i tv (-5 %).

Solresor: 33 MKR (34 procent) varav 14 MKR i tv (-7 %).

 

Metasöksajter
Trivago.se 140 MKR (61 %) allt i tv.

Momondo.se 77 MKR (159 %) allt i tv.

Flygresor.se 60 MKR (9 %) varav 44 MKR i tv (314 procent).

Medieköp januari-september 2014 och jämfört med samma period 2013, enligt officiella prislistor (exklusive eventuella rabatter). Exklusive internet.

Källa: Dagens Media

Kommentarer är stängda.

Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025
Sydamerikaexperten söker en passionerad resesäljare!
Sista ansökningsdag:
19 februari 2025