– Det här lägger en bra grundplåt inför vintern. Men avgörande är att hushållens köpkraft är stabil, säger Johnny Nilsen, vd för Ving.
Juli blev den bästa månaden i Vings historia, sett till volymer, omsättning och vinstbidrag. Både Fritidsresor och Apollo stämmer in i jubelkören.
– Försäljningen från maj och framåt har varit fantastisk. Snittpriset var betydligt högre än förra året. Vinnarna var kunderna som bokade tidigt inför sommaren. De fick största urvalet av bra hotell och bra erbjudanden, säger Bassam el Mattar, nordisk marknads- och försäljningsdirektör på Fritidsresor.
Den finansiella turbulensen runt Grekland kunde ha blivit en rysare för Apollo, eftersom landet är ryggraden i arrangörens sommarförsäljning. Men trots utökad kapacitet till Kreta, Rhodos och Kos hade Apollo välfyllda plan, där även sista minuten-priserna låg på en hög nivå.
– Vi är mycket nöjda med betalningsviljan och att vi bokningsmässigt inte såg någon påverkan på Greklandsresandet. Men under en period var oron påtaglig och vi gjorde en extra insats med konstant dialog med kunderna, säger Peter Browall, Sverigechef på Apollo.
Alla andra större charterresmål verkar också ha sålt bra, såväl Mallorca som Turkiet – där de politiska oroligheterna i augusti ledde till viss avvaktan hos kunderna.
Solresor skiljer ut sig bland charterbolagen. Efter ett tufft 2014 drog bolaget ned sin sommarkapacitet med 20–25 procent. Därför gick man miste om försäljning med höga marginaler.
– Vi hade en fantastisk sommarförsäljning, men vi hade lätt kunnat sälja ytterligare 5 000 resor till bra priser om vi haft platserna, säger vd Christian Nissen.
Privatresebyråerna är lika positiva som charterbolagen. Tickets juni- och juliförsäljning i Norden var den högsta hittills, det uppger vd Katarina Petrini.
– Jag är väldigt nöjd. Snittpriserna på sista minuten-resor var nog bland de högsta jag sett.
Även Resia bekräftar den positiva försäljningskurvan inför hösten och vintern – trots ett varmt och vackert augustiväder.
– Vissa veckor hade vi i princip slutsålt. Tillsammans med de höga priserna som alla inte är beredda att betala har det gett oss en förskjuten efterfrågan med bra start på försäljning av resor till höstlov, jul och nyår och till och med nästa sommar. Där ligger införsäljningen högre nu än föregående år, säger Resias kommunikationschef Ingela Schönning.