– Hälften av våra resenärer söker boende före destination. Därför ska de enkelt först kunna välja hur de vill bo innan de bestämmer när och till vilken destination de ska resa. Våra undersökningar visar att ett hinder för kunderna att boka på nätet är svårigheten att hitta ”rätt resa för mig”, säger Eivor Andersson, vd för MyTravel Sweden.
Omgjorda ving.se är ett resultat av två års utvecklingssamarbete som kostat miljonbelopp, där även ett samarbete med forskare på Stockholms Universitet ingått. En viktig förändring är att bokningsdialogen integrerats med presentationerna av hotellen på resmålen, vilket innebär att kunden slipper klicka sig fram och tillbaka på sajten för att samla information.
_ Du får mer information för varje klick. Det hjälper till att skapa en känsla för resan. Kunderna som bokar på nätet vill att det ska vara lustfyllt. Däremot är det inte lika viktigt att det går snabbt. Där skiljer sig beteendet jämfört med många andra resesajter där du bara ska boka en flygresa, säger Margaretha Bremar, IT-direktör för nordiska MyTravel.
Fritidsresor har utvecklat sin nya sajt fritidsresor.se för 12 miljoner kronor, ett arbete som pågått i ett års tid. Till nyheterna hör att hotellets och flygets tillgänglighet syns omedelbart liksom samtliga boendealternativ för det valda hotellet.
– I dag bokar fyra av tio sin resa online. Den nya sajten ska det ännu enklare, säger Fritidsresors Sverigechef Christian Clemens.