Annons:

Charterarrangörerna ratar bannern

Av charterbolagen syns Solresors banners mångdubbelt fler gånger än konkurrenternas. När Ving och Fritidsresor tävlar om uppmärksamhet i tv lägger Solresor 40 procent av reklambudgeten på nätet.

Onlinemarknadsföringen växer kraftigt sedan flera år, men de flesta charterbolag är sparsamma med bannerannonsering. Solresors banners visades nästan tre gånger mer än Fritidsresors och 50 gånger fler gånger än Vings under januari till juni i år, enligt analysföretaget Nielsen Online Adrelevance som varje timme skannar av banners på 170 svenska sajter som säljer annonsutrymme.
– Det går inte att säga vilket medieslag som är effektivast. En stor pott hamnar hos Google Adwords. Det viktigaste är mixen och där spelar fortfarande katalogen en stor roll. Särskilt på mindre orter, säger Johan Arlock, marknadschef på Solresor.
Solresor köper främst banners via nätverk som Specific Media och Zanox. Där arbetar de med riktad reklam som retargeting där Solresors banners visas för besökare som tidigare besökt Solresors sajt. Solresor får i dag hälften av sina bokningar via nätet och därför blir onlinemarknadsföring ett naturligt val. Ving som har tre fjärdedelar av bokningarna på nätet lägger bara 10 till 15 procent av marknadsföringsbudgeten online. Det är 70 procent mindre än för fem år sedan.
– Vi köper banners smartare i dag, mera pricksäkert. Vi är inte längre intresserade av att köpa utrymme på stora sajter som Aftonbladet. Det blir för stort spill.  Vi vill nå rätt personer vid rätt tillfälle, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.
Samtidigt hävdar Claes Pellvik att analysföretaget Nielsen inte fångar upp Vings bannervisningar som sker på mindre sajter via affiliatenätverken. Men det är ingen tvekan om att tv är den prioriterade reklamkanalen för Ving. Av deras marknadsföringsbudget hamnar 65 procent på tv.
– Framför allt har vi flyttat marknadsföringspengar från print till tv.  Tv gör ett bra jobb att peka besökare till Ving.se, säger han.
Apollo tycker inte heller att statistiken från Nielsen speglar deras investeringar i bannerannonsering.
– Online är efter tv vår viktigaste marknadsföringskanal. Men vår bannerannonsering blir mer och mer målgruppsanpassad, säger Marie Lindqvist, marknadschef på Apollo/Kuoni.
Urban Lindstedt

Kommentarer är stängda.

Business Area Manager – Solresor
Sista ansökningsdag:
21 februari 2025