Annons:

Apollo lanserar regnstyrd annonskampanj

Nu är Apollos nya rörliga utomhuskampanj igång. Men förvänta dig inte att se den om solen skiner. Kampanjen går nämligen bara vid regn.

Apollo är först i Sverige med den här typen av regnstyrd annonsering som nu går på AdCityMedias LED-skärmar med full motion i Stockholm, Göteborg och Malmö. Väderprognosen kontrolleras i realtid via gps-positionering för varje reklamyta och de rörliga filmerna visas endast när prognosen visar nederbörd 0,1 millimeter regn och uppåt.
Skälet är enligt Apollo att det bokas fler resor vid dåligt väder.

– Vi vet ju att ressuget ökar när vädret här hemma är dåligt. Den ostadiga våren var tillexempel en av anledningarna till att vi, i juni i år, hade bokat cirka 20 procent bättre än föregående år. I denna kampanj pratar vi alltså med vår målgrupp då de är som mest mottagliga, säger Carina Kinnman, marknadschef på Apollo Sverige i ett pressmeddelande.

Visningarna kommer att fördelas jämt mellan de tre städerna. Om det exempelvis regnar mer i Göteborg kommer kampanjen att avslutas där tidigare där.

Kampanjen har utvecklats av AdCityMedia tillsammans med mediabyrån Scream och Apollo.

4 kommentarer

  1. Sedat Gumus: Vad händer om det regnar bara på nätterna och solsken på dagtid? :)) Hoppas att de har ett sk "primetime" avtal...
  2. Henrik: Väderstyrd annonsering har Jönköping Airport kört ännu tidigare med mkt gott resultat!
  3. Micke: Först i Sverige med regnstyrd reklam utomhus möjligtvis. Funktionen med väderstyrning har funnits i flera år hos bl.a Schibsted/Klart.se . Men det är likförbaskat en lysande idé och det fungerar!
  4. Göran: Väderstyrning och regnstyrd reklam har vi kört i flera omgångar redan när vi pushat för Eilat och Tel Aviv ..?!