I förra veckan fick 50 av Apollos 151 reseledare besked om att det inte längre har något jobb. Flera av dem hade redan skickats iväg till de resmål där de trodde de skulle jobba hela vintern. En anledning är färre resenärer.
– Det stämmer att volymerna minskat och det får konsekvenser i bemanningen. Vi har arbetat med detta en längre tid, men tyvärr hann folk åka iväg innan vi kunde informera om nedskärningarna, säger Apollos informationschef Kajsa Moström till Travel News.
Ett annat skäl till uppsägningarna är, som det heter, ”en anpassning till verkligheten”. Företaget måste moderniseras, säger Kajsa Moström.
– Vi har inte gjort förändringar i servicekonceptet sedan Apollo grundades på 1980-talet så det var hög nu. Kundbeteendet inte ser likadant ut idag, folk är mer resvana och självständiga och de måste vi anpassa oss efter.
– Vi kommer möta gästerna på flygplatsen och ha välkomstmöten som tidigare, men vi kommer inte finnas på hotellen i samma utsträckning utan anpassa vår närvaro efter kundernas behov. De som behöver komma in kontakt med oss kan göra det med telefon, sms eller en chatt. Vi tar också bort administrativa uppgifter från vissa destinationer och samlar detta arbete på färre platser.
Resenärer kommer också märka förändringen att färre utflykter kommer att ske med skandinaviska guider. Istället ska Apollo ta hjälp av lokala agenter och språket blir engelska.
Neddragningarna görs på samtliga vinterresmål, men det är på de populäraste destinationerna, till exempel Kanarieöarna, flest personer måste sluta. Det är främst svenska och danska reseledare som förlorar jobben, men neddragningen drabbar även finska och norska medarbetare.
Kan det bli tal om fler nedskärningar inom hos Apollo?
– Det pågår ett ständigt förändringsarbete så det kommer säkert ske ytterligare anpassningar efter verkligheten. Det är ingen jättestor dramatik, säger Kajsa Moström.