Annons:

Apollo slopar prislistan

Som första större charterarrangör slopar Apollo prislistan för sin vinterkatalog. I katalogen återfinns tre riktpriser för varje hotell för låg-, hög- och mellansäsong, men kunden som vill veta exakt vad resan kostar får vända sig till resebyrån eller internet.

– Vi har inte hört några protester och följer bokningsingången mycket noggrant, men vi har inte sett någon negativ påverkan än, säger Apollos försäljningsdirektör Peter Bertilsson.
Frågan huruvida charterbolagen ska våga upphöra med katalogdistribution har varit i aktuell sedan internet blev en framträdande distributionskanal. Ingen av de stora charterjättarna har vågat sig på det. Men även prislistan har varit helig fram tills nu då Apollo slopar sin i Sverige, Danmark och Norge.
– 33 procent av våra kunder bokar på nätet och tittar på prislistan där. Hälften köper via resebyrå, där resesäljarna söker prisinformationen i sina datorer, inte i prislistan. Men även dem som ringer eller besöker oss direkt är vana vid att prislistan ändras, så för dem är inte skillnaden så stor eftersom de ser riktpriserna i katalogen, säger Peter Bertilsson.
Fritidsresor har sedan två år slopat den separata prislistan, men har fullständiga prisuppgifter i katalogen för de hotell som presenteras där, inklusive olika rumstyper och rabatter.
– Prissättningen är styrd av efterfrågan och vi justerar priserna. Därför kan jag förstå att Apollo valt att slopa priserna helt.Men vi tycker att det är värdefullt att kunderna kan bilda sig en uppfattning om vad de olika resorna kostar och det underlättar för resebyråer genom att säljsamtalet snabbare och oftare leder till köp, säger Fritidsresors Sverigechef Christian Clemens.

Kommentarer är stängda.