Från och med slutet av september börjar Apollo arrangera charterresor till Dubai med omnejd. Det sker i samarbete med Emirates, som man inleder ett strategiskt samarbete med.
Det rör sig om en rejäl satsning från Apollos sida, även om Nordenchefen Leif Vase Larsen inte vill gå ut med siffror om hur mycket han hoppas sälja.
– Men det är stort, mycket stort. Det här ska växa. Vi vill helst fördubbla resorna dit nästa år – och året efter dubbla igen, säger Leif Vase Larsen.
Tanken är att skapa alternativ till Kanarieöarna under vintersäsongen. Leif Vase Larsen framhäver kvaliteten, större solsäkerhet och priset som konkurrensfördelar. En vecka med hotell kommer att kunna fås från 4 498 kronor.
En kampanj för Dubai rullas ut i Apollos interna kanaler med start i morgon fredag. Från och med den sista augusti blir det även tv-reklam.
Apollos avgångar med Emirates kommer ske från Stockholm och Köpenhamn onsdagar, torsdagar och lördagar. Från Stockholm blir det med Boeing 777 som tar 360 passagerare. Från Köpenhamn också till en början, men från och med den 1 december blir det med superjumbon Airbus A380 som tar 650 passagerare.
Tack vare de stora flygkapaciteterna ska Apollo få lägre flygpriser än till Kanarieöarna, och Leif Vase Larsen säger att hotellpriserna i Dubai är i nivå med Kanarieöarnas.
Och Dubai växer så det knakar. År 2020 ska världsutställningen arrangeras där, berättar Tobias Hauff, Emirates försäljningschef i Sverige och Finland.
– Fram till dess ska 40 000 nya hotellrum byggas, säger Tobias Hauff.
Apollos Dubaisatsning tydliggörs i och med att man nu skrotar sin reklamkaraktär, guden Apollo.
– Jag avlivar härmed guden, guden är numera död, säger informationschef Kajsa Moström.
Leif Vase Larsen säger att guden var bra, den gav Apollo mycket uppmärksamhet.
– Nu har vi uppmärksamheten. Men guden förknippade oss mycket med Grekland, nu ska vi bredda oss, säger Leif Vase Larsen.
En utmaning med Dubai som resmål skulle kunna vara det politiska klimatet och hur mänskliga rättigheter upprätthålls där. Men Kajsa Moström säger att utmaningen är likartad som i många andra resmål.
– Och vi ställer samma krav på hotellen i Dubai som i andra länder, de skriver under vår code of conduct.