Ticket har hämtat flera chefer från elektronikkedjorna. Du har varit marknadsdirektör på ONOff. Vad har dessa att lära resebranschen?
– Det finns en starkt säljfokus i elektronikbutikerna, något som resebranschen har mycket att lära av. Men själv kunde jag inte känna samma glöd för hemelektronik som för resor. Innan jag bytte bransch var jag ju 13 år inom Fritidsresegruppen.
Hur fick du jobbet på Apollo?
– I våras kom jag in som konsult i samband med diskussionerna om Apollos framtida varumärkesstrategi och produktportfölj. I augusti anställdes jag med ansvar för den övergripande marknadsföringen i Danmark, Norge och Sverige.
Apollo ÄR ju Grekland. Känns det läskigt att förändra den imagen?
– Profilen som Greklandsexpert ska inte bort, den är mycket värdefull. Men det är en svaghet att allmänheten inte i större utsträckning känner till att Apollo är en året-runt-arrangör med ett brett program och att vi förbättrat kvaliteten internt och på resmålen. Jag tror alla inom Apollo tycker det bli skönt att få berätta det för marknaden.
Varför anlitar ni en utomstående reklambyrå? Apollo brukar fixa sånt själv.
– Jag tror det är bra att anlita folk som kan se branschen utifrån. Vår vd Fons Brusselmans har goda erfarenheter av reklambyrån SOL Networks sedan tiden på Malmö Aviation.
Jag har hört att ni tänker ändra logotypen.
– Vi ser över hela den grafiska profilen för Apollo. Mer än så kan jag inte säga just nu.
Ligger du vaken om nätterna och oroar dig för hur omprofileringen ska tas emot av resenärerna?
– Nej, men de sena kvällarna, när hustrun och min lille son somnat, är min tanketid. Då sitter jag och funderar. Tidigt på morgnarna är jag däremot inte det minsta kreativ.
KATARINA ERIKSSON