Vad är er viktigaste innovation under 2018?
Under 2018 har Apollo fokuserat på att utveckla både befintliga och nya produkter samt destinationer. För oss har det alltid varit viktigt att bevara den lokala känslan och äktheten i det som erbjuds våra kunder. De ska kunna, känna, smaka och se var i världen de befinner sig då de reser med Apollo. Intresset för resor med fokus sport, träning och det bekväma äventyret ökar ständigt – i takt med detta utvecklar Apollo nya spännande och innovativa produkter som både möter efterfrågan men även överraskar och utmanar. Sporthotellen är på fortsatt frammarsch och vår senaste satsning på Nordafrika inkluderar ett av Afrikas största sporthotell, Aqua Vista – powered by Playitas. Vi har i nästan 10 år etablerat oss till att bli den största aktören i Skandinavien på träningsresor – och bakom det ligger ett pågående och mycket innovativt arbete.
Hisspitchen för att locka till er en ny kund? (Högst tre meningar.)
Vi på Apollo tycker att det ska vara enkelt att upptäcka. Vi tar dig närmre det äkta och lokala, och gör det möjligt för dig att uppleva mer. Kanske prova något nytt, möta nya människor eller bara vara dig själv för en stund – live a little, säger vi!
Juryn, alltså Sveriges resebyråer, ska bedöma er utifrån tre kategorier: service och support, produktkvalitet och produktutveckling, marknadsföring/branschaktiviteter. Vad tycker ni själva är ert starkaste kort?
Kombinationen av alla tre, utan det ena fungerar inte det andra. Det som genomsyrar alla dessa tre punkter och som är otroligt viktigt för oss är det lokala, närheten och öppenheten, både till landet vi befinner oss i, till våra samarbetspartners, hotellägare och till kunden.
Vilken aspekt kan bli ännu bättre 2019?
Något som aldrig kan vila är vår resa genom den digitala utvecklingen – här är det do or die som gäller. Likaså utvecklingen av våra produkter och att fortsätta utmana och överraska våra kunder med annorlunda typer av resor och destinationer exempelvis yogaresor till Kappadokien, Liveaboard-resor till Maldiverna eller mountainbike resor till Indien.
Vad är besöksnäringens största utmaning?
En stor utmaning för samtliga aktörer inom branschen är arbetet för miljö och klimatet. Vi bedriver därför ett aktivt, ständigt pågående hållbarhetsarbete – som stor researrangör vill och måste vi arbeta för en hållbar turism!
Hållbarhetserbetet genomsyrar hela Apollo, både hemma, i luften och på destination. Vi jobbar med flera olika samarbetspartners och välgörenhetsorganisationer och vårt flygbolag Novair är det mest miljöeffektiva som finns att tillgå från Arlanda. Vi klimatkompenserar alla våra tjänsteresor och möjliggör för våra kunder att göra detsamma. Vi anordnar seminarier och föredrag, och är noga med att intervjua och ta reda på hur våra samarbetspartners jobbar ute på destination. Utgångspunkten för allt detta arbete är vår uppförandekod Code of Conduct som är vårt absolut viktigaste fundament.
Vi har dessutom varit Travelife certifierade sedan 2015 – en certifiering med fokus på systematiskt miljöarbete, mänskliga rättigheter och lokal förankring. Vi erbjuder dessutom våra resenärer 60 Travelife-certifierade hotell och över 70 hotell med miljömärkningen Green Key.
Det är ett stort arbete som är otroligt viktigt för oss och för hela besöksnäringen framåt. Tillsammans med våra branschkollegor hoppas vi kunna bidra till att skapa en mer långsiktig och hållbar turism.
Ses vi på Grand Hôtel den 14 februari 2019?
Absolut, det kan ni lita på.